Horeca en toerisme
De horeca- en toerismesector is een grote werkgever. In 2013 stelde hij zowat 119.000 mensen tewerk in België. Vlaanderen telde zo’n 66.000 horecawerknemers. Telkens hebben mannen en vrouwen een quasi gelijk aandeel in de totaliteit. Daarnaast werkten er nog eens 41.500 zelfstandigen in de horeca waarvan 26.500 in Vlaanderen. In het derde kwartaal 2013 waren er in België bijna 56.000 studenten aan het werk; bijna dubbel zoveel dan in de overige kwartalen. (cijfers via Guidea)
Wie horeca zegt, zegt ook voedsel; de herkomst, voedselveiligheid, vers en gezond voedsel,… maar ook voedselverspilling. De consument besteedt veel meer aandacht aan wat hij op zijn bord krijgt. En ook wat er daarvoor en nadien mee gebeurt, wil hij graag weten.
Het gebruik van duurzame producten en de communicatie hierover draagt bij tot de positieve beleving van die consument. Duurzaamheid wordt op die manier een instrument om zich te onderscheiden in een concurrentiële markt.
(Duurzaamheids)uitdagingen
Energie wordt duurder. Verlichting, verwarming, luchtbehandeling en keukentoestellen vreten stroom. Onderzoek wijst echter uit dat een horeca-ondernemer de eerste tien procent besparing op energie kan binnenhalen zonder een cent uit te geven.
Hetzelfde geldt voor water. Het wordt duurder maar er kan bespaard worden: spaarknop in de toiletten en de douches, elektronische sensor op kranen,...
De horeca gooit jaarlijks 166.000 ton voedsel weg of zo’n 8% van de totale geschatte voedselverspilling in Vlaanderen. De campagne ‘No food to waste’ – opgezet door de sector – probeert het tij te keren.
Andere trends waarmee de sector rekening dient te houden zijn de opkomst van de deeleconomie (airbnb, campr, chef aan huis, thuisafgehaald,…) en het om zich heen grijpende internet (beoordelingswebsites, online boeken, bestellen en betalen, mobiel betalen,…).
Links
- Horeca Vlaanderen
- No food to waste
- Fan van horeca
- Guidea (kenniscentrum voor toerisme en horeca)
- Trendrapport 2020 voor de horecasector
- De Groene Sleutel
- EU Platform on Food Losses and Food Waste
Gepubliceerd op
10 augustus 2015Gerelateerde thema's
Deeleconomie Duurzame keten Eerlijke marketing Energie Gezondheid Klanttevredenheid Mobiliteit Nieuwe businessmodellen Samenwerkingsverbanden TransparantieDeel deze pagina
Gerelateerde inhoud
-
Een netwerk van ondernemingen, universiteiten en organisaties wisselt kennis uit om de milieu-impact van zakenreizen te verkleinen.
-
Een vijftiental Mechelse horecazaken starten een proefproject met herbruikbare verpakkingen voor afhaalmaaltijden. Het project komt voort uit de Green Deal Anders Verpakt.
-
Doorheen je leven zul je 80.000 uur aan je carrière besteden. Welk verschil je tijdens die uren maakt, daar sta je grotendeels zelf voor in. Marnix Kluiters en Mark Siegenbeek van Heukelom pleiten voor duurzame ambitie.
-
In een opmerkelijke blijk van eensgezindheid hebben 32 invloedrijke bedrijven, allen lid van de Belgian Alliance for Climate Action (BACA), een open brief ondertekend waarin ze beleidsmakers aansporen tot een doortastend en ambitieus klimaatbeleid.
-
17,5% van de Nederlandse economie ging vorig jaar om in nieuwe, duurzame economie. Daarmee is de NEx-score slechts met 1,0 procent aangegroeid, de kleinste stijging in vijf jaar tijd. Loopt verduurzaming tegen de beleidsgrenzen aan?
-
Een golf van positieve verandering staat op het punt Antwerpen te overspoelen en het epicentrum ervan zal zich in Plein Publiek bevinden. Impact Hub, een mondiaal gerenommeerd netwerk van innovatieve gemeenschappen, opent binnenkort haar deuren.