Wat betekent de EU Sustainable Textiles Strategy voor jouw modebedrijf?
De Europese Green Deal, EPR - Extended Producer Responsibility, Due Diligence, Action Plan Circular Economy, Textile Strategy,... Wat betekenen al deze begrippen concreet voor spelers in de Belgische mode-industrie? En waarom zou je er meer over moeten weten?
In samenwerking met The Shift, WBDM en MAD Brussels organiseerde Flanders DC een webinar over de implicaties van de EU Duurzaam Textiel Strategie voor modebedrijven.
Het webinar ging dieper in op drie belangrijke onderwerpen.
1. De EU-duurzaamheidsstrategie voor de modesector
Sofie Bouteligier (Beleidsadviseur Internationale Beleidseenheid OVAM) en Maria Rincon Lievana (Beleidsmedewerker Circulaire Economie en Duurzame Producten, Productie en Consumptie bij de Europese Commissie) spraken over de algemene EU-beleidsterminologie relevant voor de modesector en de toepasbaarheid ervan op Belgische modebedrijven.
2. EPR - Extended Producer Responsibility
Emily Macintosh (Beleidsmedewerker Textiel European Environmental Bureau) en Céline Lejeune (medeoprichter Bonjour Maurice) legden uit hoe je een product ontwerpt voor een circulair leven en benadrukten de verantwoordelijkheid voor wat je op de markt brengt, ook na verkoop aan de klant.
3. Due Diligence
Saartje Boutsen (medeoprichter Studio D) en Tine Buysens (duurzaamheidsmanager Bel & Bo) praten over tracering binnen textiele toeleveringsketens en over maatregelen om sociale en milieurisico's te verminderen.
Je kunt deze drie gesprekken hier opnieuw volgen.
Meer informatie en updates zijn te vinden in de Close The Loop-community op Facebook en op de Sustainable Fashion & Textiles Belgium-pagina op LinkedIn.