Een versleten wagen in een veld

De EU bevestigt het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035

De Europese Unie zal haar plannen voor personenauto’s, en de strengere uitstootnormen die daar vanaf 2025 mee gepaard gaan, niet versoepelen. Volgens Eurocommissaris Wopke Hoekstra is dat noodzakelijk om een stabiel investeringsklimaat te creëren en publieke laadnetwerken uit te bouwen.

Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie alleen nog auto’s en bestelwagens verkocht worden die geen CO2 uitstoten. Dat is al enige tijd het plan van de Europese Unie, maar de voorbije maanden riepen autoproducenten, lidstaten en leden van het Europese Parlement op om het te herbekijken. Eén argument is dat de Europese auto-industrie al in zwaar weer verkeert, met onder meer Volkswagen dat overweegt fabrieken te sluiten.

Daartegenover staan veel bedrijven, ook uit de auto-industrie, die de EU hebben aangemaand om voet bij stuk te houden. Volgens hen is investeringszekerheid cruciaal om CO2-vrije mobiliteit te stimuleren.

Geen extra uitzonderingen

Wopke Hoekstra, Eurocommissaris voor Klimaatactie, heeft bevestigd dat de EU zal doorzetten met het geplande verbod vanaf 2035. Ook de strengere CO2-limieten voor autobouwers, gepland voor volgend jaar, blijven ongewijzigd. Hoekstra haalde op zijn beurt de noodzaak van een stabiel investeringsklimaat aan. Volgens hem zijn veel autobouwers overtuigd dat ze de doelstellingen wel kunnen halen, maar vragen ze om meer publieke investeringen in laadinfrastructuur. Daar heeft de Eurocommissaris zeker oren naar.

Hoewel Duitsland pleitte om biobrandstoffen alsnog toe te laten, blijven de uitzonderingen beperkt. Op Duits verzoek was in het voorstel voor 2035 al een uitzondering opgenomen voor voertuigen die e-fuels gebruiken, synthetische brandstoffen gemaakt van waterstof en CO2. Volgens BMW is dat een nepoplossing, omdat er strenge regels aan vasthangen: een voertuig moet bijvoorbeeld zelf detecteren of er synthetische brandstof in de tank zit. Bond Beter Leefmilieu onderstreept dan weer dat e-fuels duurder en minder efficiënt zullen blijven. Biobrandstoffen bieden een alternatief, maar stoten nog altijd schadelijke stoffen uit. Ze blijven mogelijk voorbehouden voor toepassingen die moeilijker te elektrificeren zijn, zoals lucht- en scheepvaart.