Verslag van de rondetafel 'Sociale innovatie meets MVO'

Zoeken naar gemeenschappelijke uitdagingen en mogelijkheden om samen te innoveren. Dat was het opzet van een sessie die de Sociale InnovatieFabriek samen met bedrijvennetwerk Business & Society Belgium organiseerde eind mei.

Zo’n 40 sociale ondernemers en innovatoren en bedrijven die inzetten op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) schoven aan tafel om gedachten te wisselen over onderwerpen zoals talent en diversiteit, duurzaam aankopen of nieuwe businessmodellen. Een goede gelegenheid om elkaar beter te leren en kennen en op zoek te gaan naar raakvlakken.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het water diep is tussen sociale innovatie en de bedrijfswereld. Sociale innovatoren en ondernemers worden gedreven door het zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Het uitgangspunt van MVO is dat economische, milieu- en sociale overwegingen doorheen de bedrijfsvoering in balans zijn. Toch kunnen beide partijen veel voor elkaar betekenen. Zo kunnen partnerschappen zorgen voor vernieuwende projecten en financiële inbreng, maar evengoed voor toegang tot nieuwe doelgroepen en inzicht in elkaars manier van werken.

Het BuurtPensioen en Delta Lloyd Life en Natuurpunt en Lampiris vertelden tijdens deze sessie over hoe zij meerwaarde halen hun een partnerschap. We vroegen Sabine Denis van Business & Society Belgium en Caroline Godts van de Sociale InnovatieFabriek naar hun indrukken over deze ‘match making’ sessie.

Vanwaar de interesse van bedrijven in sociale innovatie?

Sabine Denis: Dat verschilt van bedrijf tot bedrijf. Sommige vinden aansluiting bij sociaal innovatieve projecten omdat ze in dezelfde regio actief zijn of omdat een bepaald initiatief past bij de prioriteiten die een bedrijf voor zichzelf heeft. Bij veel grote bedrijven groeit de behoefte om de zaken anders, meer met het oog op de samenleving, aan te pakken. Door zich te verdiepen in social entrepreneurship kunnen ze met nieuwe inspiratie naar de activiteiten gaan kijken. En andersom natuurlijk, maatschappelijke projecten kunnen profiteren van de ervaring en kennis die bedrijven in huis hebben.

En welke reacties kregen jullie van de deelnemers via de Sociale InnovatieFabriek?

Caroline Godts: Een van de deelnemers vertelde me dat deze sessie nieuwe inzichten opleverde over de manier waarop je je verhaal brengt en de aspecten die bedrijven belangrijk vinden. Vaak stellen die andere vragen dan actoren uit het middenveld of overheden. De ontmoetingsronde tijdens de sessie heeft enkele interessante contacten opgebracht. En dat is fijn, want de ervaring leert dat een samenwerking met een bedrijf vaak een springplank is naar extra credibiliteit, infrastructuur, kennis enz.

Wat zijn de voorwaarden voor een geslaagd partnerschap?

Sabine Denis: De eerste vereiste is dat er een gemeenschappelijk doel is, dat je vanuit gedeelde waarden en belangen rond een bepaald onderwerp of project werkt. Het is ook belangrijk om de samenwerking en beoogde resultaten te definiëren en co-creëren zodat je tot een goed gedragen project komt.

Bron : Sociale Innovatiefabriek