Een tweede leven voor voetbalshirts
Tijdens hun match tegen Watford eind april, droegen de spelers van Manchester City voetbalshirts gemaakt van oude voetbalshirts; football jerseys in het Engels. Logisch dus dat dit initiatief van sponsor PUMA de naam 'RE:JERSEY' meekreeg.
RE:JERSEY heeft als doel afval te verminderen en de weg vrij te maken voor meer circulaire productiemodellen in de toekomst. Terwijl PUMA's voetbaltenues die vandaag op de markt zijn al gemaakt zijn van 100% gerecycled polyester, zijn de RE:JERSEY shirts die voor deze wedstrijd werden gedragen gemaakt met 75% hergebruikte voetbalshirts. De overige 25% is afkomstig van SEAQUAL® MARINE PLASTIC.
Inzamelbakken
PUMA plaatste ook speciale inzamelbakken in het Manchester City Etihad Stadium. Ze nodigen fans uit om hun oude polyester items in te leveren. Zo kunnen ze deel uitmaken van dit recyclingproject van kledingstuk tot kledingstuk. Meer details over hoe fans kunnen deelnemen aan RE:JERSEY zijn te vinden op http://www.mancity.com/rejersey.
De producten die in het RE:JERSEY-project zijn gemaakt, zullen in april en mei ook te zien bij andere clubs die PUMA sponsort zoals AC Milan, Borussia Dortmund en Olympique de Marseille.
Mét logo's, borduursels en clubbadges
Het recyclingproces van het RE:JERSEY-project kan zelfs oude kledingstukken met logo's, borduursels en clubbadges verwerken. Het ingezamelde materiaal wordt immers chemisch afgebroken tot de belangrijkste componenten (depolymerisatie). De kleuren worden vervolgens uitgefilterd en het materiaal wordt chemisch weer in elkaar gezet om een garen (repolymerisatie) te creëren dat dezelfde kwaliteit heeft als nieuw polyester.
RE:SUEDE
Het RE:JERSEY-pilot-experiment maakt deel uit van PUMA's Circular Lab en zijn Forever Better-duurzaamheidsplatform.
Als onderdeel van Circular Lab kondigde PUMA al eerder het RE:SUEDE-programma aan. Dat test of het bedrijf een biologisch afbreekbare versie van zijn iconische Suede-sneaker kan maken.