COSH: duurzame modeaankopen worden een fluitje van een cent

Velen onder ons weten dat de mode-industrie milieuproblemen en de schending van mensenrechten in de hand werkt. Maar hoe weet je welke merken wél te vertrouwen zijn? Het nieuwe online platform COSH bezorgt consumenten informatie over de duurzaamheid van kledingmerken op een duidelijke en begrijpelijke manier.

COSH staat voor COnscious SHopping en is het initiatief van onderneemster Niki de Schryver. Na jaren in de modesector besloot ze het heft in eigen handen te nemen en duurzame mode een duwtje in de rug te geven.

Uit onderzoek bij consumenten bleek dat heel wat mensen zich bewust zijn van de noodzaak om duurzamer te leven, maar dat ze daarom nog niet weten hoe ze die visie kunnen toepassen op hun modeaankopen.

Via het online platform kun je op je desktop, smartphone of tablet een route uitstippelen langs fysieke winkels die duurzame merken aanbieden. Het platform beoordeelt merken met duidelijke iconen die de sterktes in de verf zetten. Zo kan de consument zelf bepalen welke duurzame eigenschappen zij of hij prioritair vindt.

COSH wil duidelijk maken dat duurzame merken allerlei verschillende stijlen en prijscategorieën aanbieden en consumenten op die manier overtuigen om vaker duurzame aankopen te doen. Wie duurzamer wil leven maar er niet klaar voor is om uitsluitend tweedehands kledij te kopen, vindt in COSH een oplossing om bewuster te consumeren.

Benieuwd naar het online platform? Neem dan zeker een kijkje op cosh.eco.