EU keurt nieuwe invoerrechten op Chinese auto’s goed
Op 4 oktober heeft de Europese Unie het licht op groen gezet voor nieuwe invoerrechten tot 35,3 procent op elektrische voertuigen geïmporteerd uit China. De maatregel kan een langdurige handelsoorlog met de Aziatische reus doen ontbranden.
Volgens de Europese Commissie, die toezicht houdt op het handelsbeleid van de EU, wordt de prijs van Chinese auto’s kunstmatig laag gehouden door hoge overheidssubsidies. Met de nieuwe tarieven wil ze Europese autofabrikanten beschermen tegen oneerlijke concurrentie. De tarieven variëren van 7,8 procent voor buitenlandse bedrijven die auto's produceren in China, zoals Tesla, tot 35,3 procent voor Chinese bedrijven die, naar verluidt, niet hebben meegewerkt aan het onderzoek. Ze komen bovenop de standaardinvoerheffing van 10 procent op auto's.
Sommige EU-lidstaten, zoals Duitsland en Spanje, zijn koele minnaars van handelstarieven, omdat ze vrezen dat die een bredere handelsoorlog kunnen ontketenen. Om aan hun verzuchtingen tegemoet te komen, onderstreepte de Commissie voor de stemming van 4 oktober dat de nieuwe maatregel nog kan worden opgeheven. Ze hoopt dat de EU en China voor eind oktober een alternatieve oplossing vinden die volledig in overeenstemming is met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO), adequaat ingrijpt op schadelijke subsidiëring en zowel controleerbaar als afdwingbaar is. Leveren de gesprekken geen deal op, dan worden de extra invoerrechten begin november van kracht.
Afgeremde groei
Chinese fabrikanten van elektrische auto’s staan nu voor de keuze om de heffingen te absorberen of hun prijzen te verhogen, terwijl de afnemende vraag in eigen land hun winstmarges onder druk zet. Door het vooruitzicht van heffingen hebben sommige al overwogen om in Europese fabrieken te investeren. Dat scenario deed zich al eens voor in de jaren 80, toen de Verenigde Staten hoge invoerrechten instelden op Japanse auto’s, waarna Honda en Toyota Amerikaanse fabrieken bouwden om die heffingen te vermijden. De VS hebben onlangs overigens, net zoals Canada, invoerrechten van 100 procent op Chinese auto’s aangekondigd.
Europa is een belangrijke markt voor Chinese fabrikanten, omdat hun auto’s hier goed verkopen, ook al zijn ze veel duurder dan op hun thuismarkt. Het aandeel elektrische auto's van Chinese makelij dat in de EU wordt verkocht, is de afgelopen 3 jaar gestegen van 3 procent naar meer dan 20 procent. De verwachting van extra heffingen heeft een rem gezet op die groei: in augustus daalde de verkoop met 48 procent naar het laagste niveau in 18 maanden.