Consument ligt wakker van duurzaamheid

Belgische consument maakt van duurzaamheid (geen) prioriteit

De helft van de Belgen ligt wel eens wakker van klimaatverandering en milieuproblemen.

De Belg maakt zich zorgen over de toestand waarin we onze planeet achterlaten voor de volgende generaties, tonen de resultaten van de Sustainapoll. Die polste bij 1.000 Belgen naar hun attitudes en kennis over duurzaamheid, het belang dat ze eraan hechten en hoe ze daarvoor hun gedrag aanpassen.

De meerderheid daarvan denkt dat klimaatverandering en milieuproblemen hun eigen leven al negatief zullen beïnvloeden. Ondanks die bezorgdheid, is zo’n 30% van de respondenten er nog steeds niet (volledig) van overtuigd dat de mens ook werkelijk een invloed heeft op de klimaatverandering.

Priori-later

Vooral bij hoogopgeleiden staan klimaat en ecologie hoog op de lijst met maatschappelijke prioriteiten. Maar waar we oplossingen zullen vinden, is niet zo duidelijk. Nieuwe technologieën worden vaak ingeluid als ons belangrijkste wapen in de strijd tegen klimaatproblemen, maar of ze écht het verschil zullen maken? Daar twijfelt 60% van de Belgen nog aan. We rekenen vooral op de overheid voor de energieomslag. Naar bedrijven kijken we dan weer om onze CO2-uitstoot en de vervuiling van lucht, bodem en water te verminderen.

Tegelijk is ruim 80% van de Belgen ervan overtuigd dat de duurzaamheidsinspanningen van bedrijven voornamelijk voor een beter imago en omwille van economische redenen worden gedaan. Zes op de tien respondenten zouden namelijk beslissen om iets niet te kopen als ze wisten dat het product een negatieve impact heeft op het milieu. En de helft van de Belgen veranderde ooit al van merk door de slechte duurzaamheidsreputatie van de producent of leverancier.

 

De Sustainapoll is een initiatief onder leiding van advies- en communicatiebureau bigtrees; de Antwerp Management School; het onafhankelijk bureau encon; data en insights-bedrijf Bpact; en indiville, het collectief voor onderzoek en advies over de maatschappij, de politiek en de media. De volledige resultaten zijn terug te vinden op sustainapoll.be.