Steeds meer goesting in lokale appels
Korte keten kreeg een boost door de coronacrisis. Lokale handelaren verkopen steeds meer rechtstreeks. En ook op het vlak van fruit en groenten verkiezen twee op de drie consumenten producten van eigen of Europese bodem, in plaats van appels uit verre oorden.
Korte(re) keten wint aan belang bij de Europese consument. Hoewel verkoop via korte keten nog steeds maar 1 procent van de voedselmarkt voorstelt, heeft de coronacrisis lokale producenten een duwtje in de rug gegeven.
Dat bevestigt ook Hilde Crevits, Vlaams minister voor Landbouw en Voeding:
Het belang van en de interesse in de korte keten is de afgelopen maanden meer dan ooit duidelijk geworden. In het tweede kwartaal van 2020 lag de rechtstreekse verkoop op de hoeve maar liefst 88% hoger dan in diezelfde periode in 2019. Ook in de eerste maanden van 2021 zien we nog steeds een stijging van meer dan een derde. Dat gevoel en de goesting om lokaal te kopen, willen we vasthouden.
Goesting om lokaal te kopen
Organisaties als Boeren & Buren en Voedselteams, die samenwerken met lokale voedselproducenten, zagen hun klantenbestand en omzet quasi verdubbelen. Daarover getuigen ze in een webinar van de vzw Velt die je kan herbekijken via YouTube. Bij Boeren & Buren, bekend om hun lokale ‘Buurderijen’, steeg de afname per consument met 20 procent. Ook het CSA-Netwerk, wat staat voor Community Supported Agriculture, ziet dat mensen steeds meer zelf komen plukken nu ze meer tijd hadden.
Een onderzoek door iVox na de Zomer van de Korte Keten vorig jaar, geeft aan dat de verschillende vormen van korte keten beter gekend zijn bij de consument tegenover in 2019. Zo is bijvoorbeeld de bekendheid van Buurderijen gestegen van 39 procent naar 49 procent, van afhaalpunten van 54 procent naar 63 procent en van automaten van 72 procent naar 81 procent.
‘De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat mensen opnieuw meer belangstelling tonen voor alles wat bij ons gebeurt’, gaat Crevits verder. ‘We bleven met zijn allen meer thuis, wandelden en fietsten langs Vlaamse wegen en (her)ontdekten onze lokale handelaars. De goesting in lokale voeding is groter dan ooit. Die goesting moeten we blijven vasthouden. De verkoop van aardbeien en asperges bijvoorbeeld schoot omhoog. Door al voor de vierde keer deze week van de korte keten te organiseren, willen we de Vlaming overtuigen om deze (her)ontdekking te koesteren en blijvend lokaal te kopen.’
Twee op de drie verkiest Europees
Uit een nieuw Europees onderzoek over de perceptie van groenten en fruit blijkt dat twee op de drie consumenten verkiezen om fruit en groenten uit Europa te eten in plaats van lekkers uit verdere oorden. De studie werd uitgevoerd door CuteSolar, een programma dat de teelt van groenten en fruit in zonneserres wil aanwakkeren en daarvoor mee gefinancierd wordt door de Europese Unie. In het kader van hun programma “Growing the Taste of Europe in Solar Greenhouses" bevroeg het 4.505 consumenten in België, Duitsland en Spanje.
CuteSolar peilde naar onze kennis over productiemethoden van groenten en fruit, wat we het liefst kopen en wat we liever links laten liggen op het schap. Bij de aankoop van groenten en fruit geven de consumenten voorrang aan kwaliteit, smaak en voedselveiligheid boven variëteit en prijs.
Kwalitatief, lekker, vers
Vier op de tien (internationale) respondenten van CuteSolar zeggen dat de Europese teeltmethoden meer vertrouwen inboezemen. Bij de Belgische consument ligt dat vertrouwen nog een stukje hoger: 47 procent gaat ervanuit dat Europese teelt meer kwaliteit oplevert.
Nog uit het eerdere onderzoek van iVox blijkt dat producten die gekocht worden in de korte keten door de consument als verser en lekkerder worden aanzien en beter voor het milieu.
De website van Recht Van Bij De Boer, die beheerd wordt door VLAM, is het centraal informatiepunt over korte keten voor consumenten. Je vindt er toelichting over de verschillende vormen van korte keten en je kan er meteen ook een verkooppunt in je buurt vinden. De bezoekcijfers van deze website stegen fors in de eerste helft van 2020, met pieken tot boven de 10.000 bezoekers per dag.