10 eurocent per T-shirt

Kledingarbeiders beschermen in coronatijden is niet duur. Het kost 10 eurocent per T-shirt

Veel grote kledingmerken die wereldwijd hun bestellingen geannuleerd hebben tijdens de lockdown, zijn de crisis zonder kleerscheuren doorgekomen. Volgens nieuwe berekeningen van de Schone Kleren Campagne zou het deze kledingmerken amper 10 eurocent per T-shirt kosten om ervoor te zorgen dat kledingarbeiders net zo goed de pandemie overleven.

Exact een jaar na het begin van de pandemie voeren tweehonderd middenveldsorganisaties daarom actie onder de noemer #PayYourWorkers.

Onthutsende getallen

Door de lockdowns van het afgelopen jaar hebben kledingmerken bestellingen ter waarde van 40 miljard dollar geannuleerd of opgeschort in fabrieken in productielanden zoals India en Bangladesh. Daardoor hebben in maart 2020 naar schatting 50 tot 60 miljoen kledingarbeiders thuisgezeten zonder wedde en liepen ze tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro aan inkomen mis . Een op de tien arbeiders was na de heropening van de fabrieken niet langer welkom.

77 procent van de arbeiders en hun familieleden heeft honger geleden. Vier op de vijf arbeiders eet minder of slaat maaltijden over om de kinderen te kunnen voeden.

Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse arbeidsrechtenorganisatie Worker Rights Consortium, dat mee actie voert voor #PayYourWorkers.

Met de winst is niets mis

Voor hun campagne richten de Schone Kleren Campagne, Worker Rights Consortium en de andere organisaties zich specifiek op merken als Nike, Next en Amazon. Alle drie de merken hebben winst gemaakt in het jaar 2020.

Ook Inditex, Adidas, H&M, Asos, Lululemon, Gap, Primark, Uniqlo, Under Armour en Levi’s hebben recordwinsten geboekt, klaagde een andere Amerikaanse arbeidsrechtenorganisatie, Remake, eerder aan. Zij zijn de oprichters van de #PayUp-petitie en trekken nu mee de #PayYourWorkers-campagne.

Het onafhankelijke Business and Human Rights Resource Centre (BHRRC) vult het lijstje aan met Carter’s Inc., Hanesbrands, LIDL, L Brands, Matalan, Mark’s, New Look, PVH, River Island, Sainsbury’s, s.Oliver and The Children’s Place. Voor hun rapport onderzocht het Britse mensenrechtencentrum de situatie in fabrieken in Cambodja, Myanmar, Filipijnen, Bangladesh en Ethiopië. In de tweede helft van 2020 hebben de merken die BHRRC oplijst minstens 10 miljard dollar winst gemaakt.

#PayYourWorkers

De Schone Kleren Campagne verwijst naar het rapport van BHRRC als ze het noodzaak van een betere verloning uiteenzet in een persbericht naar aanleiding van de campagne. "Kledingbedrijven moeten zo snel mogelijk ervoor zorgen dat de arbeiders die hun kleren maken hun volledige loon voor de duur van de pandemie betaald krijgen”, reageert Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne, in dat bericht.

Het voorstel om 10 cent meer te betalen per kledingstuk om arbeiders nu en in de toekomst te beschermen tegen werkloosheid, lijkt haar haalbaar.

Merken die anders beweren, stellen hun winst boven het welzijn van de werknemers in hun toeleveringsketen.

De campagne #PayYourWorkers wordt gecoördineerd door het netwerk Clean Clothes Campaign, dat in België wordt vertegenwoordigd door de Belgische coalities Schone Kleren Campagne en achACT. De campagne werd gerealiseerd met de steun van de Europese Unie. Ondertekenende organisaties van de campagne vind je terug op de campganewebsite.