De Europese Unie zal haar plannen voor personenauto’s, en de strenge uitstootnormen die daar vanaf 2025 mee gepaard gaan, niet versoepelen.
Flanders DC: “We hebben verhalen nodig”
Met de nieuwe ikinnoveer-toolkit voor Vlaamse KMO's, trekt Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemerscreativiteit, voluit de kaart van het voorbeelddenken. Algemeen directeur Pascal Cools haalt in zijn column voor MVO Vlaanderen dan ook de kracht van verhalen aan als drijfveer voor een innovatievere en duurzamere toekomst.
“Toon de Vlaamse ondernemer het succes van innovatie en hij zal het kopiëren”, zo hard stelde Trends redacteur Roeland Byl het in een column vorig jaar. Hij baseert zich op een door het kenniscentrum van Flanders DC uitgevoerde studie naar het innovatiegedrag van Vlaamse KMO’s dat vooral de geslotenheid waarmee ondernemers aan de slag zijn, aankaartte. Dit voorbeelddenken gaat net zo goed op voor innovatie als voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De voorbeelden die Byl aanhaalde in zijn column, komen er binnenkort. Niet als video maar wel als inspiratie in de ikinnoveer-toolkit die aan 10000 KMO’s wordt verdeeld door projectpartners Unizo en Voka en via de website van ikinnoveer. Daarbij ook het voorbeeld van het Limburgse Flagbag, een duurzame innovator.
Flagbag
Tijdens ons Creativity World Forum van 2011 vertelde Erwin Hermans, afgevaardigd bestuurder van OKAZI (de sociale tewerkstellingsplaats achter onder meer Flagbag) over hoe OKAZI de dingen net iets anders aanpakt. Hij vertelde hoe zijn organisatie het probleem van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt zag. Hoe hij de afvalberg zag. Hij vertelde hoe van het een het ander kwam.
Het is ook een verhaal van samenwerking. Dat brengt ons weer naar de studie van ons kenniscentrum en de geslotenheid van heel veel organisaties. Samenwerking in dit geval met de creatieve sector. Innovatie is een werkwoord, zo luidt het huizenhoge cliché. OKAZI heeft naast de lokale winkels ook een webshop voor Flagbag uitgebouwd en een samenwerking opgezet met de creatieve sector waardoor tassen en sjaals niet meer louter op bestaand materiaal maar ook op maat kunnen worden gemaakt.
Podiumvrees
Dit soort verhalen hebben we nodig. Jammer genoeg misschien gaan Vlaamse ondernemers vandaag nog niet vaak genoeg op de bres staan. Bescheiden als we dan zijn, moeten we het podium op geduwd worden. Pas dan komen de verhalen. Omdat het even moet. Over hoe het vroeger was en hoe het licht ineens werd gezien. Ook al beeft de stem dan misschien af en toe, de verhalen zijn wat ze zijn en inspireren velen. Ook voorbij de grenzen.
MVO en innovatie
De vergelijking en overlapping tussen innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen is hier frappant. Voorbeelden als Ecover die door een focus op het ecologische aspect op een ondernemingscreatieve manier een mooie plaats op de markt van de schoonmaakproducten heeft weten te veroveren, tonen aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen en innovatie hand in hand gaan.
Als we die voorbeelden nog iets meer op het voorplan kunnen brengen, kunnen we werken aan een innovatievere en duurzamere toekomst.