De Europese Unie zal haar plannen voor personenauto’s, en de strenge uitstootnormen die daar vanaf 2025 mee gepaard gaan, niet versoepelen.
Inspiratiedocument wil deeleconomie in Vlaanderen versterken
Via een nieuw inspiratiedocument willen Bond Beter Leefmilieu, Netwerk Bewust Verbruiken, Taxistop, Autopia, Samenhuizen, Velt en Voedselteams onze beleidsmakers inspireren en aanmoedigen om concrete maatregelen te nemen ter bevordering van de deel-economie in Vlaanderen.
In 2013 bedroeg de wereldwijde omzet van de deel-economie naar schatting 26 miljard dollar. Het Europees Economisch en Sociaal Comité plaatste het thema recent op de Europese agenda geplaatst met een rapport aan de Europese Commissie. Zelfs het Wereld Economisch Forum besteedt aandacht aan de mogelijkheden van de deel-economie.
Veel burgers, initiatieven en organisaties maken vandaag al actief werk van delen. Toch zal, volgens de auteurs, de deeleconomie enkel verankerd kunnen raken in de Vlaamse maatschappij, wanneer de overheid haar verantwoordelijkheid opneemt als facilitator, ondersteuner en regulator.
65 maatregelen
De middenveldorganisaties en actieve spelers in de Vlaamse deel-economie bundelen in het inspiratiedocument hun kennis en voorstellen. 65 concrete aanbevelingen moeten Vlaanderen helpen om haar deel-economie te versterken.
Zo pleiten de auteurs voor het gebruik van carpoolrijstroken. "Net zoals in vele andere regio’s moet Vlaanderen het experiment durven aan te gaan om carpoolrijstroken te installeren. De verkeerswetgeving heeft hiertoe al in 2001 een verkeersbord ontwikkeld. Dit bord werd echter nooit gebruikt", klinkt het.
Een andere aanbeveling in het inspiratiedocument is een belastingsvoordeel voor bedrijven die hun voedseloverschotten herverdelen. "In Frankrijk gebeurt dit al. Momenteel is er een btw-heffing op het doneren van voedseloverschotten, deze wordt in Polen verheven en België doet hetzelfde."