Voorbij de wensen van de klant?

Leidt creativiteit rond de afstemming  van het eigen aanbod op de behoeften van de consumenten tot een sterkere binding tussen bedrijven en hun klanten? En kan die eigenzinnige kijk op achterliggende noden van klanten verder gaan dan de huidige wensen van klanten? En kan die focus op achterliggende behoeften wel een degelijke basis leggen voor klanttevredenheid? 

Kan jij, als ondernemer, inspiratie opdoen bij andere bedrijven over de aanpak van die achterliggende behoeften van klanten?  Zoals bijvoorbeeld bij Extremis en Gravelart die op een eigenzinnige manier een antwoord formuleren op diverse noden van de hedendaagse consumenten.

Nog meer vragen

De steeds snellere evolutie van wensen en preferenties van klanten roept vragen op, zeker vanuit het streven naar een duurzame ontwikkeling. Hoe gaan ondernemers daarmee om? Neem jij als ondernemer de tijd om stil te staan bij de behoeften van klanten? Durf jij verder denken en een eigenzinnige invulling geven aan die noden? Kijk jij verder dan de voorkeuren en wensen van de hedendaagse consumenten? Net zoals Extremis en Gravelart.

Extremis meets Gravelart

Beide bedrijven werken alletwee aan een gelijkaardige behoefte bij hun klanten, namelijk de nood aan 'beautiful outdoor spaces' of 'mooie buitenruimten'. Extremis presenteert zijn meubelen als middelen voor het samenzijn met familie en vrienden ('tools for togetherness'). Daarmee maakt dit bedrijf meubelen die niet alleen dienst doen om mensen in een aangename setting en in optimaal comfort samen te brengen, maar die ook de nood aan affectie of participatie beantwoorden. 

Ook Gravelart draagt zijn 'steentje' bij. Siergrind is een duurzame oplossing om die nood aan een minimale verharding van die buitenruimten te realiseren en tegelijkertijd de insijpeling van het regenwater mogelijk te maken. Daarbij kijkt Chris Slabbinck, zaakvoerder van Gravelart, ook naar de noden van zijn personeel. Daarom wil hij het bedrijf organiseren als 'a great place to work'. En net daarom heeft hij geïnvesteerd in exceptionele bureaus, voorzien van warmtepompen en zonnepanelen... en van het mooie meubilair van Extremis. 

Wat dit betekent voor de verbindende communicatie tussen zaakvoerder en personeel leest u in bijdragen die eerder op de site van MVO Vlaanderen werden gepubliceerd. Chris Slabbinck van Gravelart vertelt over de filosofie van de vier G's, waarin hij wijst op het belang van vier centrale behoeften, namelijk gezin, gezondheid, geld en groei. En Bram Coudijzer van Extremis vertelt in een dagboekreeks (bestaande uit 5 onderdelen) over hoe zij design en duurzaamheid met elkaar willen verbinden door  tegelijkertijd aandacht te besteden aan functionele, esthetische en sociale behoeften.

Achterliggende theorie

In marketingmiddens heerst een eerder geordende manier van denken over behoeften van mensen. De piramide van Maslow stelt dat eerst basisbehoeften (die verband houden met het overleven) moeten vervuld worden, vooraleer een mens verder kijkt naar zogenaamde hogere behoeften, zoals de nood aan sociale contacten, erkenning of waardering, zelfontplooiing, enz. In meer recente theorieën over behoeftevoorziening stapt men af van die hiërarchische benadering en spreekt men eerder over gelijktijdigheid, complementariteit en afwegingen in het proces van behoeftenbevrediging. 

Die recente benaderingen dagen ondernemers uit om hun producten en/of diensten zo te organiseren dat ze antwoord bieden op verschillende behoeften, die bij de klanten meestal gelijktijdig aanwezig zijn. Zulke ondernemers nemen op die manier hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op: ze maken producten of bieden diensten die de moeite waard zijn, zodat ze tegelijkertijd aan verschillende behoeften beantwoorden, en zich niet volledig te richten op de tijdelijke wensen of preferenties op de markt. En is dat nu de manier waarop Extremis en Gravelart te werk gaan? 

Deze recente theorieën over behoeftevoorziening leggen een basis om de duurzaamheidsuitdagingen op een positieve manier in te vullen. Zij maken het mogelijk om jouw producten of diensten duurzamer te maken en tegelijkertijd ook beter aan de behoeften van de klant te doen beantwoorden. Zij leggen ook een degelijke basis om de klanttevredenheid te verhogen en de duurzaamheid van de klantenrelaties te versterken.