Verrassende resultaten consumentenbarometer: zelfredzame nieuwe consument vormt 80% van de markt.

De nieuwe consument is zich goed bewust van de economisch-ecologische crisis, hij maakt zich geen illusies meer maar gaat ook niet bij de pakken neer zitten.
Deze consument is in controle, creatief, kritisch en wil vooral het goede voor zichzelf maar ook voor de wereld rondom hem. Hij verwacht van merken en producenten dat ze naar hem toekomen en hem creatieve en vernieuwende oplossingen aanreiken. Technologie en nieuwe media geven hem hierbij de ruimte om dingen te doen op zijn eigen manier en wanneer hij het wil.
 

In weerwil van de recente berichtgeving over wat zuurdere burgers en negatieve jongeren, zien we op basis van een studie naar effectief gedrag van de Belgen een positief verhaal van mensen die zelfredzaam zijn, hun plan trekken met heel veel creativiteit en open staan voor nieuwe oplossingen.   De jaarlijkse consumenten-barometer peilt naar het verschuivend gedrag bij 2035 Belgen voor driekwart van hun huishoudbudget: energie en maandelijkse woonlasten, mobiliteit, voeding en sparen. We zien duidelijk dat gedragsveranderingen zich nog verder doorzetten. We kunnen ook voorspellen dat er nog meer zal veranderen en op welke manier:
  • veranderingen ontstaan vanuit het actief zoeken naar efficiëntie, autonomie en pragmatisme enerzijds en uit noodzaak als gevolg van de economische crisis (40% van de Belgen!) anderzijds
  • zelfredzaamheid staat hierbij centraal omdat men de eigen levensstandaard in stand wil houden en omdat men het bestaande onevenwichtig tussen burger en bedrijven/overheid wil opheffen
  • dit gebeurt niet op een individualistische manier, maar steeds meer samen met anderen (terugkeer van collectief, samen sterk)
  • het leidt tot een nieuwe definitie van ‘kwaliteit’ en ‘value for money’ waarbij ‚do good’ en ‚feel good’ belangrijk zijn en er raakvlakken met duurzaamheid en ecologie bestaan. In die zin gaan zelfredzaamheid en zorg voor anderen en de omgeving hand in hand.
Hierdoor zien we belangrijke gedragsverschuivingen die direct te maken hebben met aandacht voor duurzaamheid zoals:
  • Besparen op de energiefactuur: 81% neemt al kleine maatregelen in huis en nog eens 7% is het van plan. Men schakelt massaal over naar groene energie (46% doet het reeds en nog eens 32% is het van plan)
  • Nieuwe mobiliteitsoplossingen: van gebruik van openbaar vervoer uit noodzaak naar gebruik openbaar vervoer omdat het efficiënter is en autonomer maakt
  • Voeding: we zien een nieuwe definitie van kwaliteit opdoemen waarbij lokaal en gecontroleerde herkomst centraal staan en waarbij het eetpatroon veel minder vlees bevat (41% eet reeds minder vlees en nog eens een 15% is van plan om minder vlees te gaan eten)
De nieuwe zelfredzame consument is radicaal online, spaarzaam en streeft duurzaamheid na. De kwaliteit van het product staat centraal; wat die kwaliteit is, bepaalt de consument zelf, waarbij criteria rond goed voor mezelf en goed voor de wereld centraal staan. Deze consument is met andere woorden kritisch, autonoom en zelfredzaam. Merken dienen hier best rekening mee te houden want de zelfredzame consument zoekt naar oplossingen en vindt deze vaak bij nieuwe en onverwachte initiatieven die op deze nieuwe visie van kwaliteit inspelen.   Over de Consumenten-barometer Dit grootschalig onderzoek over Belgisch consumptiegedrag gebeurt op initiatief van en door C-Change (marketing-bureau rond duurzame product-innovatie en –branding), Burat Research & Strategy, De Persgroep en Prof Verleye UGent.