Verhuisfirma zet in op kracht medewerkers

Het Nederlandse verhuisbedrijf Mondial Movers verlegde in 1999 de focus van ‘landelijk aanwezig zijn’ naar haar medewerkers. Mvo was toen nog een vaag begrip, ze deden het op hun eigen gevoel. Tot enkele jaren later een gesprek met MVO Nederland alles in versnelling bracht.

“We beseften dat we als dienstverlener de wereld niet zelf konden veranderen. We kunnen klanten en leveranciers wel inspireren om ook in te zetten op duurzaamheid”, weet Tom Stuij, directeur van Mondial Movers.

Bij de start van Mondial Movers was het doel om samenwerkingen uit te bouwen tussen verschillende verhuisbedrijven, zodat de landelijke vertegenwoordiging duidelijk op de kaart stond.

“Dat was zo tot 1999. Ik kwam er toen bij als directeur en samen met de aandeelhouders veranderde ik die visie. We stelden ons de vraag wat we nog meer konden doen. We wilden niet alleen landelijk bezig zijn, maar ook erkend worden door de maatschappij. We gingen onszelf verdiepen en kwamen uit bij meer focus op onze medewerkers.”

“Niet het bedrijf is het middelpunt van de maatschappij”

Tom Stuij koos voor een brede kijk. “Niet Mondial Movers moest het middelpunt van de maatschappij zijn, wel de maatschappij eromheen. Zo is iedereen potentieel een toekomstige klant. Een eerste stap was het ontwikkelen van betere opleidingen voor onze medewerkers. Dat was ongeveer halfweg 2000. Onze aanpak viel samen met mvo, wat in dezelfde flow zat. Maar we deden alles wat op ons gevoel. We wisten weinig van richtlijnen en dat we nog breder konden gaan.”

“In 2005 spraken we met MVO Nederland. We stelden ons voor en kregen te horen dat we een koploper waren, maar toch een aantal aandachtspunten hadden. Wat met sponsoring? Hoe konden we toeleveranciers meekrijgen? Wat met kleding en relatiegeschenken? We beseften dat we de wereld niet zelf konden veranderen. We moesten ook onze leveranciers en klanten inspireren.”

Intern wat tegenwind

De eerste daaropvolgende jaren waren een leermoment voor Mondial Movers.

“Intern kwam er soms wel wat tegenwind. Door de verhuizers bijvoorbeeld. ‘Klanten hebben er nog nooit naar gevraagd’, hoorden we wel eens. Maar als ze merkten dat hun scholing effect had, klonken ze een stuk enthousiaster. Het was de manier om hen te overtuigen. Als we goed doen voor onze mensen, dan gaat het ons ook commercieel goed.

Het puur financieel gewin hebben we helemaal afgezworen. Het doel is nu: iedereen moet professioneel kunnen verhuizen en onze medewerkers moeten een eerlijk salaris verdienen, zodat ze zekerheid hebben. Iedereen die bij ons komt werken, moet daarna elders meer kans maken op de arbeidsmarkt. Wij proberen hierin een referentie te zijn. Eigenlijk is het intakegesprek de eerste stap naar het ontslag. Niemand werkt hier veertig jaar.”

“Je moet voorop lopen”

Als je een traject begint, moet je niet verwachten dat je de volgende dag succes kunt zien. Zo klinkt het bij Mondial Movers. “Maar je moet wel voorop blijven lopen. Daarom zetten we in 2011 in op ISO 26000. De klant stelde dat op prijs.

Eenmaal we er goed doorheen gerold waren, kregen we die bevestiging en zekerheid. Nu weten we dat we steviger staan als we een keer aangevallen worden. Het voordeel is ook dat je in heel de wereld over ISO 26000 kunt praten. Met de wildgroei aan bedenkelijke prestatieladders is dat niet zo.”

Een groot voordeel

“Het was een lang proces, maar er is een voordeel. Er is niemand die er iets tegen kan hebben. Ook onze medewerkers moeten fier zijn en kunnen uitleggen wat we doen. Ondertussen hebben we de grootste vloot elektrische verhuiswagens in Nederland. Wij vinden het waard om daarin te investeren. Je betaalt er een prijs voor, maar het draagt bij aan het imago. We merken hierin ook steeds meer bevestiging. Dan is het heerlijk om ‘aan de winnende kant’ te zijn. Klanten kiezen nu eenmaal vaker voor een winnaar. Dat sentiment is onze drijvende kracht.”

Kwetsbare doelgroepen gratis verhuizen

Tom Stuij geeft wel aan op het einde van hun latijn te zitten als het gaat over milieu-inspanningen.

“We blijven inspanningen leveren, maar zetten toch meer in op people. In 2014 lanceerden we ons eigen goede doel. Wie verhuizen arme mensen kosteloos. Onze sectorvereniging roept alle verhuisbedrijven nu op om hetzelfde te doen. Commercieel is dat jammer, maar de maatschappij vinden we belangrijker. Wij hebben het gelanceerd. Dat zullen de mensen wel onthouden.”