Vegetarische balletjes en andere initiatieven op het menu bij IKEA

Wellicht beseffen weinig IKEA klanten de negatieve impact van hun geliefde 'köttbullar' op de klimaatverandering. Jaarlijks worden wereldwijd naar schatting 150 miljoen porties köttbullar of vleesballetjes in de IKEA restaurants verkocht. IKEA liet uitrekenen dat de verkoop van voedsel in haar winkels verantwoordelijk is voor de uitstoot van 600.000 ton CO2 per jaar. De balletjes hebben de grootste negatieve impact.

 

Die impact is groot – te groot – maar anderzijds slechts 2 procent van de totale CO2-voetafdruk van het bedrijf. Die ziet logischerwijze vooral in het materieelgebruik, het energieverbruik en het transport. Reden voor IKEA om in het hele productassortiment duurzame veranderingen door te voeren. Het aanbod – vanaf volgend jaar – van vegetarische balletjes is dan ook vooral een publieke eyecatcher (en sensibilisator) die in een breder beleid past.

IKEA kiest er bewust voor om haar duurzaamheidsstrategie radicaal in te voeren. De duurzaamheidsadviseur van IKEA (Steve Howard) zegt daarover in een interview met Fastcompany: “When you decide to get 100% behind something, it actually makes it easier because you put all of the energy in the business behind that solution”.

Van ieder product zullen de kosten op vlak van materiaal- en energiegebruik en transport a.d.h.v. een interne scorecard berekend worden. IKEA streeft ernaar dat hun producten recycleerbaar zijn. En opvallend: de producten moeten kwalitatief beter zijn zodat ze langer meegaan.

We nemen geen genoegen met 5 procent groene producten om het daar verder bij te laten, zegt Steve Howard, de duurzaamheidsadviseur van Ikea in een interview met Fastcompany. En volledig passend in de strategie van betaalbaarheid: “Duurzame producten horen in ieder huis te staan. Ze zijn geen luxe alleen bestemd voor de rijken.”IKEA is reeds gestart met het aanbod van producten die hun klanten helpen richting duurzaamheid. Zo worden er bijvoorbeeld zonnepanelen verkocht, of een nieuw type opbergdoos om voedselverspilling te voorkomen.

In het kader van een nieuw programma kan het personeel producten thuis uittesten. IKEA hoopt dat de medewerkers ambassadeurs voor een duurzame levensstijl worden. Door het stimuleren van de deeleconomie en wat digitale hulp wil IKEA haar klanten ook stimuleren om de IKEA producten die ze niet meer nodige hebben, tweedehands te verkopen. Het stelt daarvoor, vandaag in een pilootproject, de IKEA site ter beschikking.

Omdat het energieverbruik van de IKEA winkels ook een grote milieu-impact heeft, heeft IKEA de ambitieuze doelstelling gesteld om tegen 2020 evenveel - hernieuwbare - energie te produceren als er verbruikt wordt.

Tot slot: wanneer u bij een volgend IKEA-bezoek beslist om de vegetarische balletjes in het restaurant te proberen, weet dan dat dit past in een bredere visie en strategie van de meubelgigant om duurzaamheid bedrijfsbreed te integreren.

(Dit bericht is geïnspireerd op het interview met IKEA in de online versie van het Amerikaanse business magazine FastCompany)