Een tekening van mensen die een enquete invullen

Sustainapoll: 67 procent van de Belgen wil meer betalen voor duurzame producten

De tweede editie van de Sustainapoll biedt opnieuw waardevolle inzichten in hoe Belgen over klimaat en duurzaamheid denken. Wist je bijvoorbeeld dat 47% zich schuldig voelt over klimaatonvriendelijke keuzes die ze maken? 27% van de Belgen gelooft dan weer niet dat de mens invloed op de klimaatverandering heeft.

Voor de Sustainapoll hebben de Antwerp Management School, Bpact, bigtrees en Indiville ook dit jaar 1.000 Belgen bevraagd over hun duurzame intenties.

De enquête legt nieuwe maatschappelijke prioriteiten bloot. Terwijl het thema klimaat en ecologie in 2023 nog bovenaan stond, zakt het dit jaar naar de derde plaats: 24% van de respondenten stipt het nog aan als de topprioriteit. Gezondheidszorg (31%) staat nu helemaal bovenaan, gevolgd door onderwijs (28%).

Duurzaamheidskloof

Opvallend: hogeropgeleiden, mensen met meer financiële zekerheid en mensen met een linkse politieke voorkeur vinden klimaat en ecologie belangrijker dan anderen. En terwijl 70% van de 65-plussers bezorgd is over duurzaamheid, geldt dat maar voor 49% van de 18- tot 34-jarigen. Een mogelijke verklaring voor die ‘duurzaamheidskloof’ is dat mensen na hun pensioen meer tijd en middelen hebben om zich in het thema te verdiepen, en ze sterker gemotiveerd zijn door hun levenservaring en hun verlangen om hun kleinkinderen een betere wereld achter te laten.

Eigen impact eerst

De Sustainapoll laat zien hoe Belgen de impact van individuen, bedrijven en overheden inschatten. Volgens de deelnemers hebben persoonlijke keuzes de grootste invloed op bijvoorbeeld drinkwatergebruik en gezondheid. Bedrijven wordt de grootste invloed toegedicht op het vlak van afvalbeperking, grondstoffengebruik, CO2-uitstoot en luchtvervuiling. Overheden worden vooral geassocieerd met impact op corruptie, arbeidsvoorwaarden, opleiding en landgebruik. De energietransitie wordt gezien als een gedeelde verantwoordelijkheid tussen individuen, bedrijven en overheden.

Als het over hun individuele gedrag gaat, willen de respondenten graag de daad bij het woord voegen door minder te consumeren, minder plastic te gebruiken en duurzamere vervoersopties te kiezen. Maar welke producten zijn nu écht duurzaam? Met die vraag worstelen veel mensen: volgens 80% moeten merken transparanter zijn. 60% vermijdt producten die niet duurzaam lijken, en 50% wisselt van merk omwille van duurzaamheid. 67%, tot slot, is bereid om meer te betalen voor duurzamere producten – gemiddeld 15% extra.