#PayYourWorkers: Schone Kleren Campagne roept merken op om niet uit de lucht te vallen en hun verantwoordelijkheid te nemen
Met een gigantische fresco op de zo goed als lege Nieuwstraat in Brussel vraagt de Schone Kleren Campagne kledingketens om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de lonen van de kledingarbeiders in hun keten.
De campagne #PayYourWorkers roept merken en ketens op om erop toe te zien dat de normale lonen van de kledingarbeiders in hun keten betaald worden én zich daarover publiek uit te spreken. Met een reusachtige fresco willen de initiatiefnemers de stem van de betrokken werknemers versterken.
Dat is nodig, want onderzoek door Schone Kleren Campagne (SKC) toont aan dat de arbeiders in de eerste drie maanden van de pandemie rond de 3,8 miljard euro aan onbetaalde lonen en wettelijk verschuldigde vergoedingen zijn misgelopen. Sinds juni roept SKC merken en retailers op om zich te committeren aan een loongarantie (“wage assurance”) om deze leemte op alle mogelijke manieren op te vullen.
'De werkomstandigheden in de sector waren vóór COVID-19 al miserabel, maar de pandemie stort miljoenen mensen in extreme armoede’, legt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne uit.
In goede jaren delen ze niet in de winsten, nu het minder gaat delen ze wél als eerste in de klappen.
Winst in tijden van corona
Een wage assurance moet ervoor zorgen dat arbeiders niet de prijs van deze crisis betalen. Een tiental kleinere merken hebben zich al publiek uitgesproken over een loongarantie. Voor SKC wordt het tijd dat grotere merken met meer impact volgen, zoals H&M, Nike en Primark.
Hoewel bedrijven in de sector lijden onder de gevolgen van de pandemie, geldt dat niet voor Primark, H&M en Nike.
De eigenaar van Primark, Associated British Foods, meldde begin november een winst van 914 miljoen Britse pond (1miljard euro) voor 2020, H&M groep kondigde een winst aan van 24,851 miljoen Zweedse kronen (2,435 miljoen euro) over het afgelopen kwartaal, en Nike noteerde een netto-winst van 1. 5 miljard dollar (1,3 miljard euro) en heeft dividenden aan de aandeelhouders uitgekeerd ter waarde van 384 miljoen dollar (325 miljoen euro), een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Eerlijke verdeling nodig
Een kledingarbeider en vakbondsman in een fabriek die levert aan Nike getuigt anoniem aan de Schone Kleren Campagne. 'Voor de meesten van ons is de pandemie moeilijk: nu moeten we een loonsverlaging accepteren, terwijl er niet op de rekeningen wordt gekort. Velen van ons moeten afbetalingen doen voor schulden die wij hebben opgebouwd omdat we ook vóór de crisis al niet genoeg verdienden.'
'Hoewel deze oproep bedoeld is voor alle merken in de sector, roepen we specifiek H&M, Primark en Nike op om hun verantwoordelijkheid te nemen', geeft Sanna Abdessalam van achACT, de Waalse tegenhanger van SKC, nog meer context.
'Ons internationale netwerk, de Clean Clothes Campaign, heeft talrijke schendingen van arbeidsrechten in hun toeleveringsketens geïdentificeerd. Deze bedrijven moeten zich nu inzetten voor de werknemers die hun spullen produceren. En er zijn natuurlijk ook meer structurele maatregelen nodig, zoals een eerlijkere verdeling van de winsten in de sector, meer transparantie en een betere sociale bescherming in de productielanden.'
Deze actie kadert in de Global Week of Action van de Clean Clothes Campaign, het internationale netwerk waarvan achACT en SKC deel uitmaken. Het fresco is een initiatief van de Schone Kleren Campagne en achACT en werd gemaakt door de Brusselse artiesten IOTA en Luis Pôlet van streetart collectief Collectif pARTerre. De beelden zijn gemaakt door fotograaf Gilles Najheut.