OIVO geeft tips aan supermarkten om voedselverspilling tegen te gaan

Het OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties) heeft een studie uitgevoerd naar de rol van supermarkten bij voedselverspilling. Voor de studie Supermarkten en Voedselverspilling heeft het OIVO interviews gehouden met vertegenwoordigers van 8 supermarkten, namelijk van Carrefour, Colruyt, Delhaize, Cora, Lidl, Prima (2x) en Origin'O.

De studie Supermarkten en Voedselverspilling analyseert de rol die supermarkten spelen bij het ontstaan en het voorkomen van voedselverspilling. Hiervoor keek OIVO niet enkel naar voedselverspilling in de supermarkten zelf, maar ook naar de invloed die supermarkten kunnen uitoefenen op andere schakels in de voedselketen, waaronder de consumenten.

Invloed op consument

Dat supermarkten kunnen helpen om voedselverspilling in huishoudens terug te dringen wordt al bewezen in het Verenigd Koninkrijk, waar retailers afspraken maken om voedselverspilling terug te dringen in huishoudens en hun beleid daarop afstemmen. Supermarkten heb daar onder andere meegewerkt aan publiciteitscampagnes om consumenten bewuster te maken, ze hebben initiatieven genomen om verpakkingen beter te maken, en aanbiedingen van het type '2 voor de prijs van 1' zijn uitgefaseerd en vervangen voor promoties die minder snel tot verspilling kunnen leiden. Dit allemaal met het resultaat dat afval van huishoudens is afgenomen met 17%. "Ook in België kunnen supermarkten consumenten ondersteunen in het voorkomen van voedselverspilling", valt te lezen op de website van OIVO.

Aanbevelingen

De studie doet aanbevelingen voor supermarkten, overheden, consumenten en voor verder onderzoek (zie het rapport voor een volledig overzicht van alle aanbevelingen).

Supermarkten kunnen voedselverspilling in de volledige voedselketen terugdringen door onder andere de volgende acties te ondernemen:

  • Licht consumenten voor over voedselverspilling.
  • Beperk volumepromoties zoals '2 halen, 1 betalen' tot non-foodproducten en lang houdbare producten. Hanteer prijsreducties (in plaats van volumepromoties) voor verse producten zoals brood, zuivel, charcuterie en vlees.
  • Gebruik de ladder van Moerman om niet-verkochte producten zoveel mogelijk te valoriseren.
  • Veranker het beleid ten aanzien van voedselverspilling in de procedures van de organisatie en maak de uitvoering daarvan afdwingbaar.
  • Streef naar 100% duurzame vis, zowel voor verse vis, vis uit de diepvries, verwerkte vis, en vis in conserven.

Volgens OIVO kunnen ook overheden belangrijke initiatieven nemen om voedselverspilling terug te dringen:

  • Stimuleer supermarkten (eventueel door middel van wetgeving) om verspillingscijfers jaarlijks openbaar te maken.
  • Stimuleer supermarkten via fiscale prikkels om niet-verkochte voedselproducten optimaal te benutten.
  • Faciliteer op gewestelijk niveau een netwerk waarin supermarkten en andere verkooppunten van eten zich samen met geïnteresseerde partijen inzetten voor de afname van niet-verkochte producten.
  • Start in navolging van initiatieven in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen samenwerkingen met overheden, consumentenorganisaties en belangrijke partners in de productie en verkoop van voedsel, en ontwikkel gezamenlijk een actieplan om voedselverspilling terug te dringen. Stel gezamenlijk doelstellingen op en evalueer tussentijds de vorderingen.