Vlaanderen Circulair lanceert een projectoproep om innovatieve projecten in ecodesign te ondersteunen.
![](/sites/default/files/styles/teaser_image_sm/public/migrate/inspiration/circulaire%2520economie%2520cartoon%2520vuilbak.jpg?h=1624c09d&itok=RbRNZ4RZ)
Een enquête bij meer dan 200 Vlaams-Brabantse (kleine) bedrijven toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen aan belang wint in het bedrijfsleven. De bedrijven geven ook aan dat ze daarin nog verder willen groeien en er ook in ondersteund willen worden.
In 2008 beschikten twee op de tien bedrijven over een uitgeschreven MVO-beleid. Vandaag is dat gegroeid tot drie op de tien. Deze evolutie is positief want studies tonen aan dat een uitgeschreven MVO-beleid ertoe bijdraagt dat bedrijven ook effectief maatregelen treffen.
Vijf thema’s krijgen de meeste aandacht:
Deze thema’s stemmen grotendeels overeen met die uit 2008, al is het thema ‘opleiding en vorming van werknemers’ nieuw. ‘Verbetering van dialoog en samenwerking met stakeholders’ was nog een thema in 2008, maar is nu gesneuveld. Het lijkt er dus op dat in tijden van crisis de interesse van bedrijven zich meer naar binnen richt.
Zo wordt er bijvoorbeeld ook een grote vooruitgang gerapporteerd op het gebied van interne communicatie. Liefst 55% van de ondernemingen heeft op continue basis maatregelen getroffen op dat vlak, wat een stijging is van bijna 45% ten opzichte van 2008. Bedrijven vinden de betrokkenheid van hun werknemers dus duidelijk belangrijker dan vijf jaar geleden.
In 2008 vroegen heel wat bedrijven ondersteuning rond energie-efficiëntie en duurzame energie. Intussen hebben 30% van de bedrijven op dit vlak extra inspanningen geleverd.
Tegenwoordig nemen de ondernemingen ook veel meer structurele dan ad hoc maatregelen om MVO in praktijk te brengen. Wellicht kunnen we dit toeschrijven aan het feit dat steeds meer bedrijven MVO-actieplannen uitgewerkt hebben.
Bedrijven vragen ondersteuning voor net dezelfde MVO-thema’s als die waarin ze willen verbeteren. Zo willen ze hun vorming en interne communicatie verbeteren en tegelijk zoeken ze hulp rond vorming. Ze willen hun klantentevredenheid en concurrentiepositie verbeteren en zoeken naar hulp bij het innoveren voor de verbetering van hun concurrentiepositie. En ze zijn nog steeds geïnteresseerd in hulp voor het verbeteren van hun energie-efficiëntie.
De enquête toont aan dat er bij de Vlaams-Brabantse bedrijven een goede voedingsbodem is om MVO te stimuleren en te ondersteunen. Heel wat bedrijven zijn al begaan met mvo maar ze willen daarin verder groeien en uiten hun behoefte aan ondersteuning om dit te kunnen waar maken.
Het beleid van het Vlaams-Brabantse platform MVO sluit hier naadloos bij aan.
De enquête is een initiatief van het MVO-platform Vlaams-Brabant van het provinciebestuur, Voka, Unizo en VKW en de Hogeschool-Universiteit Brussel(HUB).
Bron: vlaamsbrabant.be