Leven, leren en werken: de transitie naar 2050 is begonnen
De wereld van leren en werken verandert snel door toedoen van technologische ontwikkeling, vergrijzing en andere factoren.
Daarom ging de Vlaamse overheid samen met enkele vernieuwende denkers op zoek naar de basis van een nieuw verhaal voor leren en werken in 2050.
Het resultaat van die zoektocht is een visiedocument dat het startpunt vormt voor een verdere denk-en-doe-oefening onder de vlag Transitieprogramma Leven, Leren, Werken. Het programma brengt met verschillende transitie-experimenten de toekomstbeelden in de praktijk. Dit met de financiële steun van het Europees Sociaal Fonds en de Vlaamse overheid.
Hefbomen en paradigmawissels
Bij het opstellen van de visie werden drie hefbomen centraal gesteld die de transitie naar de samenleving van 2050 zullen waarmaken: meesterschap, verknoping en ruimte.
Voorlopig voorziet het programma paradigmawissels op vier vlakken: kennis en ontwikkeling, rol en identiteit, macht en autoriteit, en ruimte en bezit. Het referentiekader is een dynamisch gegeven dat kan worden bijgesteld op basis van latere inzichten.
Transitievisie concreet maken
Transitie-experimenten vertalen momenteel de nieuwe ideeën naar de realiteit. In dat kader worden volop acties opgezet en samenwerkingen gesmeed die de transitievisie concreet maken. In verschillende Vlaamse steden zijn intussen projecten gestart.
In Leuven is er bijvoorbeeld de MET, die samen met jongeren een gepersonaliseerde leerroute uitstippelt op basis van hun interesses en talenten.
En in Gent wordt in de Dampoortwijk een nieuwe hogeschoolcampus gebouwd. Het wordt geen geïsoleerde leerplek, maar een campus die deel uitmaakt van het sociale weefsel van de buurt en waar diverse doelgroepen elkaar ontmoeten.