Kruistocht in circulaire spijkerbroek
Partners van de wereldberoemde stichting Ellen MacArthur Foundation zetten hun eerste stappen richting circulaire jeans. Belgische pioniers in spijkerbroek stappen gretig mee. De stichting kijkt nu vooral naar schaalbaarheid: hoewel de teller al op een half miljoen circulaire broeken staat, kan dat nog een stuk beter.
Van H&M tot HNST. Van Primark tot Unspun. Maar liefst 72 kledingmerken en -fabrikanten hebben de handen in elkaar geslagen met de stichting Ellen MacArthur Foundation. Met haar project The Jeans Redesign wil de stichting de jeansindustrie begeleiden naar een circulaire aanpak.
De ambitie is er. Dat blijkt duidelijk uit het nieuwe rapport van de stichting, waarbij het de vooruitgang van de eerste twee jaar (2019 tot 2021) van het project onder de loep neemt.
De studie The Jeans Redesign: Insights from the First Two Years lijst alle criteria op waaraan circulaire jeansbroeken moeten voldoen en rapporteert welke de moeilijkste zijn om te behalen op basis van de ervaringen van de deelnemende bedrijven.
Zo is het bijvoorbeeld lastig om de juiste vezels te verkrijgen en om het aandeel van niet-natuurlijke vezels (met name vezels gemaakt van van fossiele grondstoffen) zo laag mogelijk te krijgen. Om recycleerbaar te zijn, zouden jeansbroeken voor maximaal twee procent mogen bestaan uit vezels die niet afkomstig zijn van cellulose. Tegelijkertijd moeten de broeken natuurlijk voldoende stretch geven, zoals we dat van jeans gewend zijn. Bovendien is het een probleem om bijvoorbeeld ritsen te verwijderen van oude spijkerbroeken zonder stof te verliezen.
België stapt mee
In totaal zijn er volgens de criteria van Jeans Redesign nu zo’n half miljoen circulaire jeans op de markt. Aandachtige lezers zagen meteen dat Belgische spelers deel uitmaken van die markt en meetrekken aan de vooruitgang. HNST is het circulaire jeansmerk dat oude spijkerbroeken verzamelt en hoogwaardig recycleert. Unspun maakt voor zijn jeans gebruik van smart stitch, een innovatie van Resortecs , nog zo’n Belgische pionier op het vlak van hoogwaardige recyclage. Die laatste heeft een oplossing gevonden voor de hardnekkige ritsen waar deelnemende merken van Jeans Redesign zo op stoten: naaigaren dat wegsmelt bij hoge temperaturen.
Zowel HNST als Resortecs vielen eerder in de prijzen, waaronder in eigen land een Henry Van de Velde Award en de Textirama Foundation Award. Recent nog haalde Resortecs bijna een miljoen euro op om de demontageovens voor het naaigaren op te schalen.
Momentum aangrijpen
Experts van de Ellen MacArthur Foundation geven toe dat het totale aantal circulaire jeansbroeken “slechts een klein deel van de totale markt uitmaakt”. Ze hopen dat de inzichten die de jeansmerken en de andere stakeholders via het project hebben opgedaan “een grote rol kunnen spelen om anderen tot actie te inspireren”.
“Jeans Redesign toont aan dat het mogelijk is om kledingstukken te maken die geschikt zijn voor een circulaire economie”, klinkt het optimistisch bij Laura Balmond, die voor de Ellen MacArthur Foundation werkt als hoofd van het team Make Fashion Circular. “Nu het concept bewezen is, mogen we niet meer talmen. We roepen zowel de industrie als de overheid op om het momentum aan te grijpen en zo snel mogelijk over te stappen op een schaalbare circulaire economie.”