Krijgt Earth Conscious Optics navolging als eco-brillenmerk?
De Amerikaanse brillenproducent Eco (Earth Conscious Optics) maakte als eerste - en tot nu toe als enige - brillen uit 95 procent gerecycleerde materialen. Daarnaast plant het bedrijf een boom in Kameroen voor elk verkocht exemplaar. Brillen uit hernieuwbare materialen (biobased) is de volgende stap.
CEO Alessandro Lanaro, een Italiaan die naar New York verhuisde, maakte in 2008 de omslag naar een duurzame visie. Hij beoogde een vernieuwde brillenindustrie door er op een nieuwe manier over na te denken. “Ik wilde een noodzakelijk product vervaardigen op een verantwoorde en duurzame manier. Niet alleen ‘made from recycled content’, maar ook gekoppeld aan krachtige maatschappelijke initiatieven. Miljoenen mensen dragen een bril, dus was het een uitgelezen kans om een groot verschil te maken.”
Look good, feel good, do good
De drie vuistregels van Eco. De brilmonturen uit 95% gerecycleerde materialen moeten er ook trendy uitzien. Ondertussen kreeg de brillenproducent een certificaat van UL Environment, een vooraanstaande onafhankelijke organisatie die bedrijven helpt om duurzame producten en diensten in de markt te zetten.
Voor de aanplanting van een boom per verkocht brilmontuur werkt Eco samen met Trees for the Future. Ondertussen zijn er bijna 800.000 bomen aangeplant in Kameroen. Eco stimuleert zijn klanten ook om afgedankte monturen te doneren aan OneSight, een NGO die gratis oogzorg en brillen aanbiedt aan kwetsbare groepen.