Kopen met een extra dimensie - trend voor 2019?
Mike Barry is Director of Sustainable Business (Plan A) bij Marks and Spencer. In een post op LinkedIn bezorgt hij ons zijn vijf 'key' duurzaamheidstrends voor 2019.
Wat opvalt? Hij verwacht dat de doorsnee consument dit jaar wel eens meer dan voorheen aandacht zal moeten (en kunnen) hebben voor de duurzame aspecten van wat hij koopt.
Aankoopbeslissing met een extra dimensie
De bedrijfswereld zette de voorbije jaren best wel stappen vooruit op het vlak van people en planet, zo meent Mike Barry. Maar dit speelde zich vooral af op het operationele vlak en in de 'supply chain' waardoor enkel nauwbetrokken stakeholders er zicht op hadden. De doorsnee consument had/kreeg er minder voeling mee.
Hij voorspelt dat dat in 2019 zal veranderen. Bedrijven zullen hun duurzaamheidsinspanningen steeds sterker tot uiting laten komen in het product dat ze verkopen of de dienst die ze verlenen.
Elektrische auto's, een vegetarisch of veganistisch voedingsaanbod, duurzame mode, eco-toerisme, natuurlijke schoonheidsproducten,... De aankoopbeslissing van de doorsnee consument zal er in snel tempo een groene en/of ethische dimensie bij krijgen.
Nog vier andere voorspellingen
Mike Barry ziet in 2019 ook nog het volgende veranderen:
- het verlies aan biodiversiteit krijgt eindelijk de broodnodige aandacht
- hetzelfde geldt voor onze omgang met grond, bossen en oceanen; onze belangrijkste opslagplaatsen van CO2
- activisme zal het politieke vacuüm vullen (kijk naar de 'bosbrossers')
- 'fast fashion' gaat in versneld tempo voor het blok.
Bovendien kijkt hij ook terug op zijn voorspellingen voor 2018.