Koning Fiets heerst met longtails en cafetariaplannen
In flexibele verloningsplannen is de fiets even populair als de wagen. Ondertussen zorgen variaties op de cargofiets voor nieuwe mogelijkheden in mobiliteit.
De fiets zit in de lift. Soms zit de lift ook in de fiets. De introductie van de elektrische fiets leidt tot een explosie van nieuwe toepassingen. Tegelijkertijd zorgen fiscale stimulansen zoals het cafetariaplan voor een opstoot in populariteit. Tijd voor een korte safari in de wereld van het rijwiel.
Zeg niet bakfiets…
… tegen een stoere cargobike. Onnodige anglicismen niettegenstaande is de cirkel eigenlijk weer rond voor de bakfiets. Waar ‘den triporteur’ vroeger vooral een vervoersmiddel was voor kleine ondernemers zoals bakkers en kruideniers, werd zo rond 2000 de term ‘bakfietsouder’ populair en gelijk verguisd. De negatieve beeldvorming is gelukkig alweer gaan liggen, want uiteraard is het een schitterend idee om je kinderen met de fiets te vervoeren. Eventuele andere connotaties hebben niets met het vervoersmiddel te maken en zijn al zeker geen reden om de cargofiets links te laten liggen. En dat hebben we ook niet gedaan. De transportfiets is immens populair. Bij ouders én bij ondernemers.
De redenen voor die populariteit hoef je niet ver te zoeken. Een fiets is milieuvriendelijker, goedkoper, gezonder en minder stresserend dan een auto én parkeert makkelijker. Het oubollige imago van de bakfiets is ook al eventjes verleden tijd, dankzij modellen zoals de Urban Arrow. Die is zo praktisch dat deze Amerikaanse meneer heel aanstekelijk zijn pick-up truck op twee wielen bejubelt en vervolgens vrolijk tot zijn grenzen drijft. -DRIE zakken compost?!? VIER kinderen!!!-
Maar dat was vorig jaar. Ondertussen is er al een nieuwere, hippere variant op het concept:
De longtail
Toch een klein nadeel aan een bakfiets: echt wendbaar in de korte ruimte zijn ze niet en ze nemen nogal wat plaats in, vergeleken met een gewone fiets. Dan is de longtail een ideaal compromis. Die ruilt de bak van een bakfiets voor een langer bagagerek met allerlei opties. Er is ruimte voor twee, tot zelfs drie, kinderzitjes of een bak met nog extra grote fietstassen erbij. Tegelijkertijd past de longtail wel in de meeste fietsstallingen. Neem het aan van iemand die er zelf een heeft: het gebruiksgemak is belachelijk groot. Geen wonder dat Belgisch fietsbouwer Oxford Bikes de verkoop van hun longtails zag verdubbelen op een jaar tijd. Maar zo’n laadvermogen van 170 kg, da’s nog maar het begin. En ze hebben niet eens een ingebouwde lift.
De containerfiets
Nu we beschikken over compacte elektrische motors en performante batterijen, gaan er plots héél veel deuren open. Dat is zeker zo in het veld van de last mile leveringen: de laatste paar kilometers om een pakketje van de logistieke hub naar de klant te krijgen. Daarvoor gebruiken we doorgaans nog bestelwagens, maar echt ideaal is dat niet. Ze moeten extreem veel starten en stoppen en staan dan tijdens de levering in de weg, motor draaiende. Het Duitse RYTLE ontwikkelde daarom de MovR3. Zeg maar de overtreffende trap van cargofiets.
De MovR3 is technisch gezien nog een fiets, omdat je hem met de pedalen aandrijft, in combinatie met elektrische ondersteuning. Maar de koerier zit overdekt en beschermd van weer en wind. Achterin beschikt de MovR3 over een elektrische vorklift waar een standaard pallet precies in past. Of een RYTLE cargo box. Dat zijn containers met een volume van 1,8 m³ die een logistiek bedrijf in het distributiecentrum kan vullen en de fietskoerier makkelijk kan wisselen. Zo’n box kan tot 180kg aan, maar het totale laadvermogen van de MovR3 loopt op tot 370kg. Interessant concept, dachten ze ook bij Albert Heijn. Die haalden in 2021 al 25 MovR’s naar Breda voor een uitgebreide test, in combinatie met elektrische minibusjes van het Belgische Addax.
De cafetariaplan fiets
Een cafetariaplan laat werknemers toe om een deel van hun verloning in cash om te zetten naar een ander voordeel, zoals een parkeerplaats, treinabonnement, extra vakantie of… een fiets. Bij SD Worx beheren ze ondertussen al bijna 100.000 van die cafetariaplannen en uit hun cijfers blijkt dat 13% voor een fiets kiest. Voor het eerst komt de fiets daarmee op gelijke hoogte met de auto.