De Europese Unie zal haar plannen voor personenauto’s, en de strenge uitstootnormen die daar vanaf 2025 mee gepaard gaan, niet versoepelen.
FRDO persprijs bekroont reportages over duurzame ontwikkeling
Op maandag 24 maart reikte staatssecretaris Servais Verherstraeten de “FRDO persprijs duurzame ontwikkeling” uit, dit jaar bestemd voor de audio-visuele media. De helft van de laureaten maakte een reportage over duurzame productieketens, wat dan ook een zeer actueel thema was het afgelopen jaar.
De persprijs bekroont een journalistiek product dat zowel beantwoordt aan criteria van inhoudelijke en vormelijke kwaliteit als in zijn berichtgeving blijk geeft van een duurzame-ontwikkelingsvisie. Dit laatste houdt in dat een onderwerp vanuit verschillende invalshoeken bekeken wordt (economische, ecologische en sociale) en waar mogelijk ook aandacht heeft voor het mondiale kader en het langetermijnperspectief.
De Nederlandstalige laureaten:
- Ilse Van Lysebeth en Tim Verheyden (Koppen) “Made in Bangladesh” (TV)
- Dirk Draulans en Stijn Van Baarle, « Alles kan schoner » (TV)
- Filip De Bodt en Koenraad Deblauwe « Fish & Run II » (video)
De Franstalige laureaten:
- Sophie Brems « Fast start au Burkina Faso» (radio)
- Marc Molitor en Patrice Hardy «Le prix de nos T-shirts » (radio/video)
- Sylvie Duquenoy en Guillaume Wollner « Gaspillage alimentaire : tous responsables ? » (TV)
De uitreiking werd voorafgegaan aan een debat over de communicatie van duurzaamheid. Staatssecretaris Verherstraeten lichtte zijn visie toe over het waarom de pers de lange termijnvisie Duurzame Ontwikkeling van de FRDO onvoldoende heeft opgenomen in de berichtgeving. Hij pleit voor een heel concrete vertaling van duurzaamheid via inspirerende verhalen op menselijke maat. Professor Edwin Zaccaï, die het Centre d’Etudes du Développment Durable aan de ULB leidt, vraagt zich af of de overheid de best geplaatste partij is om te communiceren over duurzaamheid, gezien er veel wantrouwen bij de bevolking t.a.v. de overheidsinstellingen is. Hij wordt daarin bijgetreden door Guillaume Van der Stighelen, in een vorig leven hoofd van het reclamebureau Duval Guillaume. Waar professor Zaccaï stelt dat er best ook over negatieve zaken mag gecommuniceerd worden, is Guillaume Van der Stighelen overtuigd dat het de positieve verhalen zijn die de grootste impact hebben. “Duurzaam ondernemen moet geprofileerd worden als een middel om succesvol en geliefd te worden. Successen moeten benadrukt worden vanuit een boodschap ‘kijk eens hoe tof’ eerder dan ‘kijk eens hoe voorbeeldig’. Pas dan gaan mensen zich identificeren met een duurzame levenswijze.” stelt hij.
Citaten uit het juryrapport over de laureaten
In de categorie 'TV– Nederlandstalig', eerste prijs :
Ilse Van Lysebeth en Tim Verheyden (Koppen) “Made in Bangladesh”
"De jury is van mening dat het nieuwsmagazine Koppen (VRT) in “prime time” een aantal niet evidente thema’s aan bod laat komen. De reportages laten vaak “gewone” mensen aan het woord, maar bezitten toch voldoende diepgang. Vooral “Made in Bangladesh” en “Weg met de wegwerpeconomie” waren afgelopen jaar pertinente uitzendingen voor een groot publiek in het domein van duurzame ontwikkeling. Zo toont “Made in Bangladesh” in treffende beelden wat er gebeurt als niet duurzaam wordt gewerkt en hoe zowel bedrijven als burgers daar een verantwoordelijkheid in dragen."
In de categorie 'TV – Nederlandstalig', eerste prijs :
Dirk Draulans en Stijn Van Baarle, " Alles kan schoner "
"Een reportage van Productiehuis Storyrunner die in 2 delen door Canvas uitgezonden is. Het gaat over “cleantech” in Vlaanderen, technologie ten dienste van duurzaamheid. Zowel nieuwe materialen komen aan bod, als “urban mining” , milieutechnologieën, hernieuwbare energie en slimme netwerken. De jury was van oordeel dat het om een goede vulgarisering gaat van technologische innovaties. Kwalitatief goed gemaakt, en de thema’s zijn op een correcte manier weergegeven."
In de categorie 'Video/film– Nederlandstalig', eerste prijs :
Filip De Bodt en Koenraad Deblauwe " Fish & Run II "
"De jury stelde deze film over duurzame visserij in ons land op prijs, omdat zowel de sociale, economische als milieu-aspecten erin behandeld worden. Geen gepolijste reportage, maar een onafhankelijk en met beperkte middelen gemaakte video. Een staaltje geëngageerde journalistiek waarin toch verschillende visies aan bod komen."
In de categorie 'Audio' besloot de jury geen prijs uit te reiken, maar gaat een eervolle vermelding naar Iez Thiery van Radio Centraal voor de inzending “Interview met Leida Rijnhout”.
In de categorie ' Audio/video - Franstalig', eerste prijs :
Marc Molitor en Patrice Hardy "Le prix de nos T-shirts "
"Het gaat hier eigenlijk om een multimedia-project, met als vertrekpunt een radioreportage over het drama in de Bengaalse textielfabriek verleden jaar. Dit werd op de webpagina van het RTBF-programma Transversales uitgebouwd tot een webreportage met foto’s, video en teksten, die duidelijk een toegevoegde waarde biedt. De auteurs behandelen verschillende aspecten van het probleem, laten diverse stemmen aan het woord en leveren zo een werkstuk af dat tegelijk didactisch en geëngageerd is."
In de categorie 'Audio - Franstalig', eerste prijs :
Sophie Brems " Fast start au Burkina Faso"
"Deze reportage in het programma “Transversales” op RTBF radio (la Première) is een verslag ter plaatse over over een lokaal project in Burkina Faso. Er gaat zowel aandacht naar de economische, sociale als milieu-aspecten van het verhaal, en ook de culturele en genderdimensie is aanwezig. Een boeiende en heldere reportage van een journaliste die al veel heeft gerealiseerd bij de RTBF op het vlak van duurzame ontwikkeling, en de Prijs trouwens al eens in de wacht sleepte twee jaar geleden."
In de categorie 'TV - Franstalig', eerste prijs :
Sylvie Duquenoy en Guillaume Wollner " Gaspillage alimentaire : tous responsables ?"
"Deze reportage van het RTBF-nieuwsmagazine 'Question à la une' bekijkt de voedselketen van het veld tot de koelkast, met daartussenin de supermarkt. Hoeveel voedsel gaat er verloren, hoe komt dit en wat kunnen we eraan doen ? De auteurs hebben hun huiswerk gemaakt en illustreren hun betoog met duidelijke cijfers. Tegelijk plaatsen ze ons als consumenten voor onze verantwoordelijkheid, iets wat in vele uitzendingen ontbreekt."
Opmerking: Informatie over de laureaten en winnaars van de Persprijs 2014 vindt u onder downloads.