Arbeiders van de APS-fabriek

Fietsgigant Specialized geeft niet thuis in zaak van loondiefstal

Anderhalf jaar nadat hun fabriek sloot hebben de arbeiders die kleding produceren voor Specialized in El Salvador nog meer dan 600.000 euro tegoed aan onbetaalde lonen en ontslagvergoedingen.

In augustus 2022 sloot de APS-kledingfabriek in El Salvador de deuren. 831 arbeiders verloren hun baan, zonder enige hoop op een uitkering, want dat bestaat simpelweg niet in het economisch turbulente El Salvador. Volgens de wet hebben ze wel recht op een ontslagvergoeding en eventueel achterstallige lonen, maar het management van de APS-fabriek weigerde te betalen.

Dat komt hard aan bij de arbeiders, want veel uitzicht op een nieuwe baan hebben ze niet. El Salvador gaat gebukt onder historisch hoge inflatie. Daardoor plaatsen kledingbedrijven er minder bestellingen en vallen er veel ontslagen.

“We wachten tot APS ons het geld betaalt dat ze ons schuldig zijn", zegt Rhina, een voormalige werkneemster bij APS. Een andere werkneemster, Patricia, heeft moeite om eten op tafel te krijgen voor haar gezin: “Mijn kinderen en ik kunnen alleen rijst, bonen en eieren eten”.

Pedaling the planet forward

Het Workers Rights Consortium (WRC), een onafhankelijke organisatie die toezicht houdt op arbeidsrechten, onderzocht de zaak en probeerde te bemiddelen. Daarop tekenden Gildan en een tweede bedrijf dat bij APS kleding inkocht, een overeenkomst om de arbeiders twee derde van het verschuldigde bedrag te betalen, in totaal ongeveer 1,2 miljoen euro. Twee andere bedrijven, Hanes en Specialized, gaven niet thuis.

Salvadoraanse vakbonden - FEASIES, SGC en SINDICOM - die arbeiders van de fabriek vertegenwoordigen, hebben de bedrijven gevraagd om financieel bij te dragen. Hanes, een Amerikaans kledingmerk, bood aan om een klein deel van het verschuldigde bedrag te betalen. Specialized, een Amerikaanse fietsenbouwer en sponsor van wielerploegen Soudal Quick-Step en SD Worx Protime, reageerde niet.

Volgens een persbericht van de Schone Kleren Campagne, blokkeerde Specialized zelfs de e-mailadressen van verschillende organisaties die hen in naam van de arbeiders probeerden te contacteren. Nochtans beweert Specialized op hun webpagina over duurzaamheid dat ze de mensenrechten in hun toeleveringsketen bevorderen. De slogan van het bedrijf luidt: “Pedaling the planet forward.”

De Schone Kleren Campagne verzoekt Specialized dringend om de daad bij het woord te voegen en hun verantwoordelijkheid op te nemen. Green America startte ondertussen een petitie om Specialized tot actie aan te zetten.

Ketenverantwoordelijkheid

Volgens internationale richtlijnen hebben bedrijven de verantwoordelijkheid om de mensenrechten en het milieu te respecteren in hun toeleveringsketen. Dat betekent onder andere dat bedrijven actie moeten ondernemen als er schendingen worden vastgesteld bij hun leveranciers. De EU lidstaten keurden vorige week nog de zorgplichtrichtlijn (CSDDD) goed die bedrijven in de toekomst verplicht om hun verantwoordelijkheid op te nemen.        

Bron:

De Schone Kleren Campagne is een coalitie van vakbonden, ngo's en consumentenorganisaties: WSM, ABVV, ACV, FOS, ACV Puls, BBTK, ACV Metea, ABVV Algemene Centrale, Test Aankoop en De Transformisten. De Schone Kleren Campagne maakt deel uit van het internationale Schone Kleren Campagne-netwerk, dat 17 coalities in Europa en meer dan 200 partners wereldwijd telt. De Schone Kleren Campagne werkt nauw samen met haar Franstalige tegenhanger achACT.