Eerste 100% elektrische locomotief voor zwaar transport
De FLXdrive batterijlocomotief laadt zijn batterij op door gebruik te maken van ‘regeneratief remmen’. Een primeur voor de mijnindustrie.
Wabtec, een pionier in de spoorwegindustrie, en Roy Hill, een Australisch ijzerertsbedrijf, hebben de FLXdrive batterijlocomotief voorgesteld: 's werelds eerste 100% elektrische locomotief voor zwaar transport.
Gerhard Veldsman, CEO van Hancock Prospecting Group Operations, de eigenaar van Roy Hill: "De technologische slimmigheden die in de ontwikkeling van de locomotief zijn gestoken, maken hem zeer geschikt voor ons spoorwegnet. Door gebruik te maken van regeneratief remmen laadt hij zijn batterij op tijdens de 344 kilometer lange afdaling van onze mijn naar de haven en gebruikt hij die opgeslagen energie om terug te keren naar de mijn, waar de cyclus opnieuw begint. Dit zal ons niet alleen in staat stellen om energie-efficiëntie te realiseren, maar ook om de bedrijfskosten te verlagen."
De locomotief zal vanaf 2024 ingezet worden in de Pilbara-regio in West-Australië, een van de belangrijkste mijnbouwgebieden ter wereld.
In het roze
En wat dat roze jasje betreft? Dat staat voor de inzet van Roy Hill voor onderzoek en hulp aan borstkankerpatiënten. Ter ere van de première van de FLXdrive en de Breast Cancer Awareness Month heeft Wabtec 50.000 dollar gedoneerd aan de non-profitorganisatie Linked By Pink.