Vlaanderen Circulair lanceert een projectoproep om innovatieve projecten in ecodesign te ondersteunen.
![](/sites/default/files/styles/teaser_image_sm/public/migrate/inspiration/circulaire%2520economie%2520cartoon%2520vuilbak.jpg?h=1624c09d&itok=RbRNZ4RZ)
Kellogg's gaat maatregelen nemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen in de toeleveringsketen. Na General Mills is Kellogg's de tweede voedingsreus die zwicht voor de druk van de NGO Oxfam.
"Oxfam verwelkomt de inspanningen van Kellogg's om in de industrie het voortouw te nemen in de strijd tegen klimaatverandering en de schade die daaruit volgt voor mensen overal ter wereld", zegt Monique van Zijl, bij Oxfam verantwoordelijk voor de campagne 'Behind the Brands'.
"Wij zijn blij dat Kellogg leiderschap laat zien. Kellogg's toezegging om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken, voert de druk op bij regeringen en andere bedrijven. Ook zij zullen moeten erkennen dat klimaatverandering écht is, dat het nú gebeurt en dat we het dus ook nú een halt moeten toeroepen", klinkt het bij Oxfam. De beloftes van Kelllog's volgen op de toezegging van General Mills (o.m. Häagen-Dazs) enkele weken geleden.
De duurzaamheidsmaatregelen van Kellogg's richten zich op twee pijlers: verantwoorde inkoop en natuurlijke bronnen.
Kellogg Company zal:
Kellogg's is ook eigenaar van de Pringles-fabriek in Mechelen. Die voert duurzaamheid al langer hoog in het vaandel. Zo verminderde het energieverbruik van de installaties met meer dan 5% sinds 2005 en produceert de snackfabriek in Mechelen geen afval.
In 2009 genereerde een medewerkersinitiatief bijkomende besparingen in water- en energieverbruik. In 2013 stelde het bedrijf een energiespecialiste aan en kwam er een nieuwe lijst van opportuniteiten die het bedrijf moet helpen om zijn 2020-doelstellingen voor energieverbruik te behalen, onder andere dankzij een optimalisatie van het persluchtsysteem en warmteterugwinning door het plaatsen van een warmtekrachtkoppeling.
"Met onze nieuwe initiatieven willen we ervoor zorgen dat we de beste duurzame producten kunnen blijven bieden, maar dat we tegelijkertijd rekening houden met wat het beste is voor mens en planeet", zegt Olivier Vernier, general manager van Kellogg Benelux. "Wij zijn trots dat onze Belgische fabriek erin slaagt om op een verantwoorde manier energieverbruik en productieafval te verminderen en zo het leven van alle consumenten te verrijken."
Bronnen