De Europese Unie zal haar plannen voor personenauto’s, en de strenge uitstootnormen die daar vanaf 2025 mee gepaard gaan, niet versoepelen.
De Nederlandse kmo en transparantie
Kmo's (mkb of midden en klein bedrijf genoemd in Nederland) zien vaak het voordeel niet van communicatie over MVO. Daarmee laten ze kansen liggen om te profiteren van de inspanningen die ze doen op dat gebied. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek ‘Transparantie over MVO in het mkb’ in opdracht van MVO Nederland.
Veel mkb’ers hebben hun zaak op orde, maar ze vertellen het niet. Die bescheidenheid doet ze geen goed. In de dialoog met stakeholders ontstaan nieuwe inzichten. Daarmee is transparantie een aanjager van innovatie”, stelt Jos Reinhoudt van MVO Nederland. “Mkb’ers zouden hun eigen verhaal beter moeten vertellen. Het imago van een bedrijf hangt af van het imago van de branche (nvdr: sector). Eén enkele onderneming kan het voor een hele branche verpesten. Of het imago van de branche juist verbeteren.”
U leest meer over dit onderzoek op de website van MVO Nederland dat trouwens een online dossier over transparantie aanbiedt.
Bent u van oordeel dat de buitenwereld uw MVO-inspanningen best wel mag weten maar twijfelt u over de manier waarop? Kijk dan even naar het aanbod van ikMVOok. ikMVOok is een initiatief van MVO Vlaanderen en partners waarbij in elke provincie vier gratis begeleidingssessie worden georganiseerd over duurzaamheidsverslaggeving.