10 jaar Sociale InnovatieFabriek
De incubator gaat op zoek naar innovatieve oplossingen voor complexe maatschappelijke uitdagingen.
De Sociale InnovatieFabriek begon tien jaar geleden met 30 cases en vandaag staat de teller op 1.000 sociale innovaties. Die groei toont aan dat de nood hoog was voor een gemeenschap waar sociale innovators en ondernemers elkaar kunnen vinden en ondersteunen. Welke innovaties passeerden de revue de voorbije 10 jaar?
Sommige innovaties bleven steken in de ideeënfase en anderen groeiden uit tot zeer succesvolle projecten. Eén daarvan is het koffiemerk Ray&Jules. Zij produceren duurzame koffiebonen geroosterd op zonne-energie en pronkten onlangs in het toonaangevende New Yorkse tijdschrift Forbes. Ook het kansarmoede project ArmenTeKort is een waar succesverhaal. Dit project koppelt mensen in kansarmoede aan een buddy. Door de buddywerking krijgen personen in kansarmoede meer eigenwaarde en krijgen ze andere inzichten.
In het afgelopen decennium organiseerde de Sociale InnovatieFabriek een scala aan succesvolle campagnes en evenementen, van congressen en netwerkevents tot accelaratiedagen om innovators aan experten en financiers te koppelen. De komende jaren willen ze meer inzetten om zo veel mogelijk mensen ervan overtuigen dat iedereen kan innoveren. Dat willen ze onder andere realiseren door de ondernemingszin van medewerkers in bedrijven en organisaties aan te wakkeren met een opleiding tot coach in social intrapreneurship (ondernemen binnen een bestaande organisatie). Daarnaast wil de InnovatieFabriek blijven inzetten op de ondersteuning van sociale innovators en ondernemers en ze de gepaste zichtbaarheid geven.