Onderzoek: klant wil veel meer dan duurzame boodschap

Consumenten en bedrijven begrijpen elkaars duurzame boodschap steeds minder. Bedrijven denken dat een reputatie voldoende is, terwijl consumenten vooral willen weten wat die voor hen betekent.

Dat blijkt uit het rapport From Marketing to Mattering van consultancybureau Accenture en communicatiebureau Havas Media RE:PURPOSE. Voor het wereldwijde onderzoek zijn 30.000 mensen ondervraagd uit twintig landen verspreid over vijf continenten. Het rapport laat zien waarom consumenten zowel hoopvol als sceptisch zijn over de duurzame doelstellingen van ondernemingen, en wat het bedrijfsleven moet doen om aan de hoge verwachtingen te voldoen.

Veeleisend

Het bedrijfsleven slaagt er niet in om goed voor de planeet en de maatschappij te zorgen, is het harde oordeel van een grote meerderheid van de ondervraagden. Bijna driekwart (72 procent) vindt dat het bedrijfsleven niet voldoet aan de verwachtingen. Opvallend genoeg gaf eenzelfde percentage CEO’s in een eerder Accenture-onderzoek toe dat in de bedrijfsvoering weinig aandacht is voor duurzaamheid.

Volgens het nieuwe onderzoek voldoen het sociale en duurzaamheidsverslag van een bedrijf niet langer. Ruim 80 procent van de CEO’s denkt dat consumenten de duurzame reputatie van hun bedrijf belangrijk vinden. Maar die eisen meer. Verantwoord ondernemen staat niet alleen op papier, maar moet zichtbaar zijn de producten en diensten die een bedrijf aanbiedt. Daarnaast zien zij geen directe relatie tussen een duurzame boodschap en hun eigen leven.

Verschillen

Opvallend zijn de grote regionale verschillen die samenhangen met optimisme over de toekomst en het geloof dat een bedrijf invloed heeft op de kwaliteit van leven. In Europa en de VS is het vertrouwen, onder meer als gevolg van de economische crisis, laag. Nog geen twintig procent gelooft dat bedrijven echt werk maken van duurzaamheid.

Consumenten in opkomende economieën als India en China zijn optimistisch en vertrouwen erop dat bedrijven helpen hun verwachtingen waar te maken. Niet alleen door verantwoord om te gaan met grondstoffen, maar ook door de kwaliteit van leven te verbeteren. Op het gebied van gezondheid, onderwijs of door maatregelen tegen corruptie. En hoe hoger de verwachtingen, hoe groter de bereidheid om duurzaamheidsclaims te onderzoeken.

Wereldwijd zijn jonge, optimistische mensen tussen de 18 en 34 jaar het meest geïnteresseerd in duurzaamheid. Tweederde koopt bewust duurzame producten. Bijna een kwart zegt altijd de sociale en duurzame werkwijze van een bedrijf mee te wegen bij een aankoop.

Aanbevelingen

Voor het bedrijfsleven is de boodschap die koppeling te maken, concludeert het onderzoek van Accenture. De samenstellers komen met drie aanbevelingen.

  • Bedrijven moeten eerlijk en transparant communiceren.
  • Verantwoord ondernemen moet zich vertalen in een concrete verbetering van de kwaliteit van leven.
  • Ondernemingen moeten laten zien welke belangrijke bijdragen ze leveren aan het milieu en de maatschappij.

Alleen dan ontstaat een vertrouwensband met de consument.

Bron: www.duurzaambedrijfsleven.nl // Accenture, GreenBiz, Environmental Leader