Maak mijn aankoop CO2-neutraal

In Nederland kan men sinds kort de klimaatimpact van een online aankoop met één druk op de knop ongedaan maken. Dat kan met de button van de Utrechtse startup CO₂ok. Webshops kunnen de ‘maak CO₂ok knop’ eenvoudig installeren. Wanneer consumenten erop klikken, compenseren ze de broeikasgassen die bij de productie en het vervoer van het product vrijkwamen. 

Waarom?

CO₂ok wil het liefst in elke webshop een button, zodat consumenten de broeikasgassen die bij de productie en het vervoer van het product vrijkwamen kunnen compenseren. Consumenten van aangesloten online winkels kunnen vanaf dan alles zélf klimaatneutraal maken. De ‘maak CO₂ok knop’ wordt op dit moment gebruikt door verschillende webshops in Nederland, Duitsland en in Noorwegen. 

Hoe werkt het?

Per product wordt met behulp van een klimaatwetenschapper de uitstoot van broeikasgassen zo precies mogelijk berekend. Op basis daarvan wordt het bedrag dat de consument bijlegt bepaald. Dat is gemiddeld 1% van het aankoopbedrag.

CO₂ok financiert vervolgens projecten die gericht zijn op uitstootvermindering en duurzame energie. Hierdoor komt er uiteindelijk een even grote hoeveelheid broeikasgassen niet in de atmosfeer terecht als de uitstoot van de hele productie én het vervoer van het gekochte product. Driekwart van alle inkomsten gaat direct naar de projecten en een kwart wordt gebruikt om de kosten te dekken. 

Duurzame projecten

CO₂ok deed in april de eerste officiële compensatie via Atmosfair. Dit is een gecertificeerde non-profit die CO2-reducerende projecten financiert. Een voorbeeld van zo’n project zijn de Save80 kooktoestellen, waarmee gezinnen in derdewereldlanden schoner kunnen koken. De toestellen stoten 80% minder CO₂ uit, hebben minder hout nodig (waardoor er minder ontbossing is) en zorgen voor een enorme gezondheidswinst doordat er veel minder rook vrijkomt bij het koken. 

Neveneffecten?

Met deze knop komen klimaatstrijders en online-shoppers aan hun trekken. Wie weet zorgt deze CO2ok-knop wel voor een effect op de webshops en/of producenten? Zou deze knop hen er ook kunnen toe aanzetten om hun verantwoordelijkheid op te nemen voor de uitstoot van broeikasgassen bij de productie en het vervoer van de producten? Misschien zien zij er wel een concurrentievoordeel in om het gros van het peloton van online-shoppers voor hun webshop en/of product te doen kiezen?