Een zero emissie stadsdistributie in Mechelen?
29 logistieke bedrijven en organisaties en de stad Mechelen ondertekenden eind september een convenant voor duurzame en efficiënte stadslogistiek. Tegen 2030 willen ze tot een zero emissie stadsdistributie komen. Mechelen haalt daarmee een Belgische primeur in huis.
Duurzamer en efficiënter goederenvervoer
Goederenvervoer maakt 10% van de verkeersstromen in Mechelen uit. Naast B2B-leveringen stijgen ook B2C-leveringen fors door de groei van e-commerce. 8% daarvan zijn gefaalde thuisleveringen.
Met een duurzaam logistiek plan wil Mechelen het aantal transportbewegingen en gereden kilometers verminderen. In combinatie met een vergroening van de voertuigen werkt het zo naar de Europese richtlijnen toe voor een stadsdistributie met zero emissie tegen 2030.
Convenant met achtpuntenplan
Mechelen bundelt de krachten met 29 logistieke bedrijven en de Mechelse handelaars en tekende op 25 september als eerste Belgische stad een convenant. Het is één van de engagementen binnen de Green Deal Duurzame Stedelijke Logistiek.
Het convenant bevat acht punten. Bij elk punt zijn het gezamenlijk engagement en de concrete acties van de stad, de logistieke sector en de handelaars opgenomen.
De acht punten:
- Voldoende logistieke ruimte voorzien
- Handhaving en uitbreiding autoluwe zone en fietszone
- Enkel zero emissie vervoer tussen 11u en 18u in autoluw gebied
- Stimuleren ZE transport en cargobikes
- Stimuleren van bundelingen/consolidatie
- Waarborgen verkeersveiligheid
- Data
- Communicatie en sensibilisering
Bij de ondertekenaars vinden we organisaties als Horeca Vlaanderen, Febetra, Unizo, Voka en de Bond Beter leefmilieu. Maar ook bedrijven uit de logistieke sector zoals UPS, DPD, DHL, GPS, Post NL, FedEx, BPost, Van Dievel en ODTH zetten hun handtekening onder de ambitieuze plannen.
Het volledige convenant kan je hier lezen.