Dagboek van een startup - deel 2
Tapazz is een startup die inzet op mobility as a service. Door wagens te delen met anderen, zijn er minder wagens nodig om meer mensen te bedienen. Het gevolg:
- minder materiaalverspilling voor productie van stilstaande wagens
- minder CO2-uitstoot
- meer plaats voor open groene ruimtes.
Tapazz biedt in eerste instantie een online deelplatform aan. Hierop kunnen particulieren hun wagen verhuren aan anderen wanneer ze er zelf geen gebruik van maken.
“Naast particuliere wagens rijden er op de Vlaamse wegen ook een groot deel bedrijfswagens”, vertelt oprichter Maarten Kooiman. “Deze wagens staan gemiddeld meer dan 90% van de tijd stil. Hier willen wij ook iets aan doen. We gebruiken onze opgedane ervaring in de particuliere markt. Met Tapazz4Business willen we bedrijven laten kennismaken met een vorm van intern en bedrijfsoverkoepelend autodelen.”
In deze dagboekreeks leest u hoe Tapazz als startup het duurzaam bedrijfsmodel uitrolt in de markt.
Drempels wegnemen
Voor vele bedrijven op de INCubator is autodelen iets nieuws. Het is dus ook een drempel waar ze overheen moeten. Daarom houdt Tapazz zich actief bezig met de begeleiding van de leden. We doen een uitgebreide interne bevraging. Hierin vragen we na:
- hoe de bedrijven hun mobiliteit nu organiseren
- in hoeverre ze al gedacht hebben aan een mix met gedeelde mobiliteit voor hun werknemers
- of ze al gehoord hebben van Tapazz en Corda carsharing.
Op deze manier promoten we het autodelen. En als ze interesse tonen in het concept, doorlopen we samen de werking en bookings flow.
De algemene tendens: eenmaal mensen gesensibiliseerd worden rond carsharing en een beetje meer uitleg krijgen over het concept, maken ze er sneller gebruik van in de nabije toekomst.
De Corda campus heeft grootste plannen. Momenteel worden er twee nieuwe gebouwen bijgezet. Hierdoor zullen er binnenkort op hetzelfde terrein 5.000 mensen kunnen werken in plaats van 3.000.
Natuurlijk brengt dit wel de nodige mobiliteitsuitdagingen met zich mee. Hiervoor zou Tapazz 4Business een deel van de oplossing kunnen zijn. We kunnen de werknemers de mogelijkheid bieden om met de fiets of trein naar het werk te komen. En overdag, wanneer nodig, een Corda-wagen te boeken.
Aandacht voor alternatieve mobiliteitsoplossing is er
Uit het onderzoek kunnen we nu al afleiden dat de bewoners van de INCubator wel degelijk met alternatieve mobiliteitsoplossingen bezig zijn.
Zo'n 80 procent van de bewoners gelooft in de toekomst van carsharing en is erin geïnteresseerd.
Met de juiste begeleiding kunnen we deze bedrijven dus een duwtje in de rug geven om sneller de stap richting autodelen te zetten.
Dit eerste duwtje geven we hen onder andere door de bevraging zelf. Die creëert bewustwording over hoe ze hun mobiliteit nu organiseren en de beschikbare alternatieven, zoals een combinatie van OV-fiets en carsharing.
Bij blijk van interesse in bedrijfsoverkoepelend autodelen tijdens dit gesprek kunnen we meteen de standaard bookings flow doorlopen. En door hier en daar meteen de registratie en eerste boeking samen te doen, verlagen we de drempels voor de gebruiker. Ze zijn meteen vertrokken voor de volgende keer.
Waardevolle feedback gekregen
Onze begeleiding heeft ons de afgelopen weken naast een reeks tevreden gebruikers ook al heel wat waardevolle feedback opgeleverd. We laten de mensen zelf hun booking maken, terwijl wij erbij zitten en bekijken dan onder andere:
- Kunnen de mensen zelf vinden wat ze zoeken tijdens registratie en boeken of moeten we hen wijzen waar het staat?
- Verloopt alles vloeiend? Of zijn er punten die efficiënter kunnen?
- Is het steeds duidelijk wat de next steps zijn?
- Welke vragen komen regelmatig terug?
Deze feedback nemen we mee in onze development roadmap. Het helpt ons om samen te onderzoeken hoe we onze technologie oplossingen nog verder kunnen verbeteren. We komen zo samen tot een nog gebruiksvriendelijker ervaring tijdens het boeken van de wagens.
Volgende maand geeft Maarten een aantal voorbeelden van wat Tapazz met deze feedback deed.