Dagboek van een startup - deel 3
Tapazz is een startup die inzet op mobility as a service. Door wagens te delen met anderen, zijn er minder wagens nodig om meer mensen te bedienen. Het gevolg?
- minder materiaalverspilling voor productie van stilstaande wagens
- minder CO2-uitstoot
- meer plaats voor open groene ruimtes.
Tapazz biedt in eerste instantie een online deelplatform aan. Hierop kunnen particulieren hun wagen verhuren aan anderen wanneer ze er zelf geen gebruik van maken.
“Naast particuliere wagens rijden er op de Vlaamse wegen ook een groot deel bedrijfswagens”, vertelt oprichter Maarten Kooiman. “Deze wagens staan gemiddeld meer dan 90% van de tijd stil. Hier willen wij ook iets aan doen. We gebruiken onze opgedane ervaring in de particuliere markt. Met Tapazz4Business willen we bedrijven laten kennismaken met een vorm van intern en bedrijfsoverkoepelend autodelen.”
In deze dagboekreeks leest u hoe Tapazz als startup het duurzaam bedrijfsmodel uitrolt in de markt.
Stap voor stap in de juiste richting
In deel 2 van de Dagboekreeks las u hoe Tapazz te werk is gegaan om feedback te verzamelen onder de testgebruikers op de INCubator. In dit deel Staat de verwerking van de feedback centraal. Het opzet? Komen tot een nog gebruiksvriendelijkere “mobility as a service” oplossing.
Een eerste voorbeeld van feedback die we verwerkten gaat over de filterdetails. In onze applicatie kun je naast het filteren op locatie ook filteren op het type voertuig en op de prijs. Maar deze knop stond rechts onderaan in een hoekje, naast onze help button. Hierdoor zagen veel mensen deze knop niet meteen.
Verschuivingen interface
Na het opstellen en onderzoeken van een aantal mockups besloten we vervolgens de filterdetails te verplaatsen naar de linkerbovenhoek naast de search button. De extra filteropties vertonen we niet langer in een apart scherm. Ze schuiven nu over de wagens in de hoofdpagina. Zo zijn ze gemakkelijk door de gebruiker aan te passen.
Een tweede punt dat ons opviel door naast de mensen te zitten wanneer ze hun eerste boeking maakten was dat bepaalde knoppen in het hoofdmenu rechtsboven soms tot verwarring konden leiden. In het hoofdmenu stonden enkele knoppen die relevant zijn voor de particuliere markt, maar in deze Tapazz4Business setting eigenlijk niet. Daarom besloten wij deze knoppen uit het hoofdmenu te halen in de 4Business applicaties. Op die manier veroorzaken ze geen onnodige verwarring meer.
Boekingsflow verbeterd
Een derde voorbeeld van verwerkte feedback op het vlak van gebruiksgemak is een bijkomend element op de detailpagina dat zorgt voor een vloeiender boekingsflow.
Er zijn twee manieren waarop mensen graag een wagen boeken.
- Ofwel zeggen ze bijvoorbeeld: “ik wil vanmiddag een wagen inboeken van 14h tot 17h.” Ze geven dit in via de filters op de hoofdpagina. Daarna krijgen ze te zien welke wagens er gedurende dat tijdsinterval beschikbaar zijn.
- Ofwel zeggen ze bijvoorbeeld: “ik wil met de Audi A4 naar een klant deze week. Wanneer is de A4 nog beschikbaar?”
Om deze laatste flow gemakkelijker te maken voor de eindgebruiker, voegden we een beschikbaarheidskalender toe op een tabblad op de car detail pagina. Zo kunnen mensen meteen in het overzicht op de car detail pagina zien wanneer die specifieke wagen nog beschikbaar is.
De afgelopen weken deden we naast bovenstaande voorbeelden ook een reeks bijkomende aanpassingen op het vlak van het design. Vaak lijken het details, maar deze details zorgen er wel voor dat de applicatie een steeds betere uitstraling krijgt. Dat maakt het voor de eindgebruiker een stuk aangenamer in gebruik.
Dit zorgt er natuurlijk weer voor dat:
- mensen er liever gebruik van maken
- er steeds positiever over zijn
- steeds sneller ook aan anderen aangeven om Corda carsharing/ Tapazz 4 Business ook eens te proberen.
Doordat Tapazz goed luistert naar haar gebruikers, hebben ze zo enkele cruciale aanpassingen kunnen doorvoeren in de applicatie.
Volgende maand geeft Maarten samen met een van de eindgebruikers een beeld mee van een dag in het leven van een Tapazz 4 Business eindgebruiker.