Dagboek van een stakeholdertraject - deel 3

"Hoe kunnen we ons sociaal engagement structureel verweven in onze missie en visie?" Die vraag zette Switch, de grootste Apple-verdeler van België, dit jaar aan tot de eerste stappen naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Na een participatief traject met zijn stakeholders, rolt het retailbedrijf in 2016 zes mvo-projecten uit rond gezondheid, talentontwikkeling, energieverbruik, mobiliteit, samenwerking met andere organisaties en klantentevredenheid.

MVO Vlaanderen belicht gedurende de volgende maanden de leermomenten van dit stakeholdertraject. Een dagboek van een stakeholdertraject zo u wil.

Deel 3: online bevraging bij medewerkers

Na de mvo-infosessies volgde een online en anonieme bevraging bij de Switch-medewerkers. De retailer wilde zo een zicht krijgen op:

  • hun kennis over de verschillende thema’s van maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • hun (eventueel) engagement op privégebied
  • hun houding tegenover de bestaande en mogelijke duurzaamheidsinspanningen van Switch.

De resultaten moesten een aantal aandachtspunten naar boven brengen. Deze dienden later als rode draad tijdens de mvo-summit, waar alle stakeholders samen actieprogramma’s ontwikkelden.

HR-directeur Carl Praet: “We zagen de online bevraging als een nulmeting. Een tweede bevraging zal binnen een jaar volgen. Op die manier kunnen we nagaan of bewustzijn, houding en gedrag positief veranderd zijn. We beschouwen het als een succes wanneer ze het nieuwe DNA ook meenemen naar huis.”

Vragen per thema

De bevraging werd opgedeeld in vier luiken: people, planet, profit en algemeen. Per luik kwamen deze relevante thema’s aan bod:

People

  • competentieontwikkeling
  • diversiteit
  • duurzaam veranderen
  • veiligheid en gezondheid.

Planet

  • energie
  • milieu
  • mobiliteit.

Profit

  • duurzaam aankoopbeleid
  • duurzame klantenrelaties
  • mvo-communicatie en -rapportering
  • samenwerking met ngo’s en vzw’s
  • samenwerking tussen bedrijven/organisaties
  • eerlijk zaken doen en goed besturen.

In totaal vulden 66 van de 140 medewerkers de bevraging in, waarvan 59 volledige antwoorden.

Bewustzijn was er, maar niet actief

Wat betreft het people-luik gaf bijna 70 procent van de deelnemers Switch een ‘wel goede’ en ‘zeer goede’ score. Toch was er ook een vraag naar meer betrokkenheid en info, meer competentieontwikkeling en aandacht voor gezondheid en beweging.

“We onthielden dat onze mensen aandacht wilden voor wie ze zijn en wat ze doen. Het werd ons duidelijk dat - ondanks onze inspanningen in de laatste jaren - we er nog niet helemaal waren. Het wij-zij-verhaal tegenover het management was toch een beetje aanwezig. Er heerste wat achterdocht. En het middenkader hield graag controle. Dat waren belangrijke aandachtspunten.”

Op het vlak van planet bleken voor Switch duidelijk nog kansen open te liggen. De gemiddelde score lag lager dan voor people en profit. De medewerkers gaven tijdens de infosessies en in de bevraging al heel wat ideeën aan om hiermee aan de slag te gaan. Optimalisatie van het energiegebruik, bewuster omgaan met verpakking en het aanbieden van mobiliteitsalternatieven bleken voor hen de grootste uitdagingen.

Ongeveer 75 procent van de respondenten gaf Switch een score tussen 7 en 10 voor profit. De sterke klantenservice en -relatie werd bevestigd. Hierop moest het bedrijf blijven inzetten, bleek uit de resultaten. Verassend was de lauwe interesse om actief samen te werken met ngo’s en vzw’s.

Algemeen gaven de medewerkers aan trots te zijn op Switch als werkgever. Het merendeel bleek bereid te zijn tot medewerking aan een duurzame Switch. De meesten door bewuster te handelen op de werkvloer, anderen door mee na te denken en plannen op te zetten tijdens de mvo-summit die later volgde.

“Uit de online bevraging bleek dat er een bewustzijn was bij onze medewerkers, maar dat ze er niet bewust mee bezig waren. Zij vormen natuurlijk ook niet de doorsnede van de maatschappij. We hebben vooral twintigers en dertigers in dienst. Toch beseften we dat we iets kunnen bijdragen. We zagen het des te meer in als een kans.”

Focusthema’s duidelijk

Uit de online bevraging kwamen zeven thema’s naar voor als focusthema’s die de basis zouden vormen voor de mvo-summit:

  • gezondheid en fit op de werkvloer
  • talentontwikkeling
  • energieverbruik
  • mobiliteit
  • duurzame klantenrelaties
  • samenwerking met anderen (ngo’s, vzw’s, andere bedrijven)
  • milieu/ aankoopbeleid.