75% van de consumenten vindt milieu belangrijker dan snelheid van levering
Volgens B2C Europe, een firma gespecialiseerd in grensoverschrijdende e-commerce, vinden consumenten het milieu belangrijker dan de snelheid van levering. Deze stelling komt uit hun rapport over duurzame en sociale leveringen.
Beperkt milieubewustzijn bij de online shoppers
Het onderzoek toont aan dat meer dan de helft van online shoppers (58%) zich niet bewust is van het feit dat een express-levering een negatievere impact op het milieu heeft dan een standaardlevering. Bovendien blijkt dat consumenten een meer duurzame levering zullen kiezen wanneer ze zich bewust zijn van de gevolgen. Het informeren van online shoppers – hen bewust maken van de impact van hun keuzes en het aanbieden van groene opties – is nodig om verantwoorde keuzes te maken in levering. Misschien kan de CO2ok-knop hen wel mee sensibiliseren?
Het rapport is gebaseerd op het eigen onderzoek van deze onderneming over de meningen van Europese consumenten op het gebied van duurzaamheid en de impact van de logistieke kant van e-commerce. De online enquête is ingevuld door 1.999 personen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. Het onderzoek heeft tot doel om het shoppinggedrag en de keuzes die consumenten maken bij het online shoppen te begrijpen. ResearchNow staat in voor de verwerking van de enquête.
Twee nieuwe nichemarkten
Wereldwijde e-commerce groeit snel en experts verwachten dat dit zo zal blijven gedurende de komende jaren. Het groeiende aantal online aankopen leidt ook tot een stijging van de leveringen, leveringsopties en hogere verwachtingen van consumenten. Deze groei vereist nieuwe en innovatieve oplossingen die rekening houden met de complexiteit van de logistieke industrie.
Twee van deze nieuwe nichemarkten in logistiek zijn groene en sociale leveringen. Initiatieven in deze nichemarkten kunnen dienen als alternatief voor de traditionele leveringsnetwerken waar bestelwagens op fossiele brandstof de norm zijn en vervuilende vrachtwagens de stadscentra in rijden. De toekomst van deze industrie ligt in haar duurzaamheid en maatschappelijk karakter. Als dat systeem wil blijven functioneren, dan lijkt het aangewezen dat deze thema’s voorrang krijgen. De toekomst is aan verantwoorde leveringssystemen die slim gebruik maken van de samenleving.
Naar een duurzame e-commercelogistiek?
Het rapport bevat inzichten in alternatieven voor de traditionele leveringssystemen en de nodige innovaties op het gebied van duurzaamheid en het betrekken van de samenleving. Trends met betrekking tot duurzame e-commercelogistiek worden ook verkend, alsook de meer en meer cruciale attitudes van de Europese consument.
Klik hier om (op aanvraag) de whitepaper te downloaden.
Je leest nog veel meer over de complexiteit van duurzaamheid en e-commerce in het dossier 'Duurzaamheid in logistiek en transport'.