Werknemersbetrokkenheid
“Werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.” Dat lezen we wel eens vaker. Beter zou zijn: “Betrokken werknemers…”. Een mvo-beleid maakt binnen een organisatie immers pas kans als de medewerkers dat zelf belangrijk vinden en daardoor maatschappelijk verantwoord denken en werken. Transparantie en communicatie zijn sleutelwoorden om betrokkenheid te creëren… en de organisatie vaart er wel bij.
Opdat mvo zich nestelt in een organisatie moeten alle medewerkers doordrongen zijn van de noodzaak dat, wat de organisatie ook doet, rentabiliteit (profit), milieu (planet) en sociaal welzijn (people) met elkaar in evenwicht horen te zijn.
Sense of mission
Mvo is een cultuur, een veranderingsproces. Niet iets dat u even oplegt. Medewerkers moeten dus de tijd krijgen om zich mvo eigen te maken. En ook de ruimte. Mvo krijgt een breder draagvlak als medewerkers (van alle afdelingen) met eigen ideeën en initiatieven mogen komen.
Zo sluiten de persoonlijke waarden sneller aan bij de waarden van de organisatie. Er ontstaat een emotionele band tussen organisatie en medewerkers die noodzakelijk is wil mvo als een belangrijke toegevoegde waarde ervaren worden. Werknemersbetrokkenheid wordt niet voor niets ook wel eens ‘vertaald’ als ‘sense of mission’.
Aandacht voor interne communicatie
Duurzame organisaties kennen het belang van interne communicatie om werknemers te betrekken. Ze gebruiken alle kanalen om transparant te informeren en zo een mvo-cultuur te stimuleren:
- vergaderingen en personeelsbijeenkomsten
- nieuwsbrieven
- het intranet
- affiches
- de afdelingsverantwoordelijken
- …
Informatie-uitwisseling in twee richtingen is hierbij essentieel. Medewerkers moeten de kans krijgen in dialoog te treden.
Voordelen
Werknemersbetrokkenheid beïnvloedt niet enkel het succes van het mvo-beleid. Er zijn nog andere voordelen voor de organisatie:
- ze is winstgevender;
- ze is innovatiever. Iedereen denkt immers mee;
- dat iedereen mag meedenken leidt tot een betere werksfeer. Dat loont, want medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie, niet?
- onderzoek bewijst dat medewerkers liever willen werken voor organisaties die hen betrekken bij mvo. En dat in tijden waar een ‘war on talent’ woedt;
- meer tevreden klanten. Betrokken medewerkers hebben immers een positieve invloed op klanten en hun mening over het bedrijf.
Bronnen en instrumenten
- Doughty Centre, Cranfield School of Management geeft in de Engelstalige publicatie Engaging Employees in Corporate Responsibility (juni 2011) een handig stappenplan voor het betrekken van medewerkers bij mvo.
Meer over Mensen
Gerelateerde inhoud
-
Hoe ziet de duurzaamheidsstrategie van Pluxee eruit? En welke rol speelt de sustainabilitymanager erin? MVO Vlaanderen vroeg het aan Christel Ergo, sustainabilitymanager.
Pluxee -
Great Place To Work lijst de meest aantrekkelijke werkgevers op, verdeeld over vier categorieën. De koplopers in elk segment zitten in april rond de tafel om hun inzichten en strategieën te delen.
-
Hoe geef je het welzijn van werknemers en hun motivatie een boost in je organisatie? De ESF-oproep DRIVE leverde inzichten op over de impact van hr-interventies op basis van de zelfdeterminatietheorie.
-
Wij werken op verschillende niveaus om de transitie naar een duurzame economie en samenleving te
Expertise Circulaire Economie; Biodiversiteit; Sociale en duurzame ondernemingen; Onderwijs; Good Governance; -
Doorheen je leven zul je 80.000 uur aan je carrière besteden. Welk verschil je tijdens die uren maakt, daar sta je grotendeels zelf voor in. Marnix Kluiters en Mark Siegenbeek van Heukelom pleiten voor duurzame ambitie.
-
Individueel maatwerk biedt financiële ondersteuning aan werkgevers die personen met een arbeidsbeperking tewerkstellen en zelfstandigen met een arbeidsbeperking. Lieze Van Dyck en Patricia Vroman (Departement Werk en Sociale Economie) vertellen hoe dat werkt.