Organisatieontwikkeling
De maatschappelijke, technologische en economische evoluties dwingen organisaties om zich snel aan te passen. Nog al te vaak wordt gekozen voor de snelle, vertrouwde aanpak van korte termijn oplossingen met weinig garantie op duurzaamheid. Duurzaam veranderen echter beoogt ook het op lange termijn verstevigen van de organisatie door groei en samenwerking, naast het op korte termijn aanpassen van de organisatie.
Organisaties bevinden zich in een spanningsveld tussen:
- De nood aan stabiliteit en continuïteit enerzijds en de dwingendheid van externe evoluties die vragen om hoge flexibiliteit anderzijds;
- Aandacht voor de lange termijn toekomst via visieontwikkeling, strategische planning en organisatieontwikkeling enerzijds, en het urgente karakter van het dagelijkse operationele management anderzijds.
Organisatieontwikkling en veranderingsmanagement is al jarenlang een populair thema in de managementliteratuur, maar toch falen veranderingsprocessen vaak of behalen ze niet het blijvende resultaat dat werd beoogd. We onderscheiden een drietal soorten obstakels met telkens mogelijke negatieve gevolgen wanneer gekozen wordt voor korte termijn oplossingen:
- Ten eerste zijn er heel wat reguleringen vanwege de verschillende overheden die veranderingen in de weg staan of bemoeilijken. Sommige organisaties kiezen dan ook voor onethische praktijken (bv. fiscale fraude);
- Soms is er een gebrek aan strategisch vermogen bij de directie en/of management. Door het niet zien van alternatieven, of door het niet adequaat reageren volgen steeds falende ingrepen met herstructureringen elkaar op;
- Een derde obstakel is het gebrek aan interne betrokkenheid. Medewerkers voelen geen aansluiting bij de visie of de aanpak van hun directie, vertonen weerstand, zijn “veranderingsmoe”. Organisatieverantwoordelijken kiezen soms voor de ‘korte’ pijn en duwen beslissingen door. Medewerkers ondergaan dit en tonen zich minder en minder loyaal.
- Veel veranderingen zijn te veel intern gericht en hebben onvoldoende effect op de prestatie die klanten en de markt ervaren.
Om aan al deze obstakels het hoofd te bieden, is duurzaam veranderen noodzakelijk. Duurzaam veranderen gebeurt met respect voor de menselijke waarden en milieuwaarden en effecten van beslissingen op deze gebieden.
Meer over ZakendoenGerelateerde inhoud
-
Wij werken op verschillende niveaus om de transitie naar een duurzame economie en samenleving te
Expertise Circulaire Economie; Biodiversiteit; Sociale en duurzame ondernemingen; Onderwijs; Good Governance; -
Vluchten over de hele wereld, fans die collectief met de auto afzakken naar het stadium … Voetbal heeft niet meteen de meest duurzame reputatie. Al kan het ook anders. Dat wil Union Sint-Gillis bewijzen, die recent het B Corp-certificaat mocht ontvangen.
-
Je bent jong, je hebt een goed idee, en je wilt er wat mee … Maar hoe zet je die eerste stap? Turbo helpt jongeren in en rond Brugge om hun eerste stappen te zetten als ondernemer.
-
Verlening van diensten met name op het gebied van lassen, leidingwerk, elektriciteit, metaalbewer
-
Wat maakt dat mensen zich door een klimaatactie aangesproken voelen? Wat zet hen (wel) in beweging? En hoe kan communicatie daarbij helpen?
Dat ‘geheim’ wil The Good Wave, een initiatief van de Koning Boudewijnstichting, helpen ontsluieren. -
SURA Impact is expert in duurzame subsidies, circulaire businessmodellen en non-financial reporti
Expertise SURA IMPACT is expert in duurzame subsidies, circualire businessmodellen en non-financial reporting.