Mensen engageren voor je klimaatactie: het is boeiend, maar niet simpel.
Werk je voor een gemeente, milieu- of middenveldorganisatie? Dan botste je waarschijnlijk al op de vreemde paradox: mensen kennen de harde feiten over klimaatopwarming, zeggen welgemeend dat ze er iets aan willen doen, en toch blijft grootschalige gedragsverandering uit. Waar ligt dat aan?
Er lopen heel wat acties die een brede groep mensen willen motiveren. Tot anders eten, andere mobiliteit, anders omgaan met energie, enzovoort. Wat maakt dat mensen zich door een klimaatactie aangesproken voelen? Wat zet hen (wel) in beweging? En hoe kan communicatie daarbij helpen?
Dat ‘geheim’ wil The Good Wave, een initiatief van de Koning Boudewijnstichting, helpen ontsluieren.
Een one-size-fits-all-aanpak of de ultieme checklist met 5 tips zit er jammer genoeg niet in (sorry!). Er bestaan gelukkig wél heel wat overtuigende inzichten uit de sociale en humane wetenschappen die klimaatacties impactvoller helpen maken. Alleen is dit materiaal vandaag nogal moeilijk te vinden óf weinig hands-on toepasbaar. Wij maken dit toegankelijk voor alle professionals die mensen in beweging willen zetten. Hoe? Op thegoodwave.be, tijdens onze Wavemaker sessies of ons 3-daags Learning lab. Telkens wetenschappelijk onderbouwd.
Hoe doen we dat? We kijken bij The Good Wave vooral naar (klimaat)communicatie en gedragspsychologie. Hoe werkt taal, framing, storytelling? Of hoe kan je door nudging of contextcreatie je actie effectiever maken? Of – we zoomen nog wat verder uit - hoe kan je aan de slag gaan met topics zoals polarisering, klimaatangst en fake news? En alsof dat niet genoeg is: er zitten straffe praktijkvoorbeelden en veel wijsheid bij de doeners. Ook dat gooien we in de mix.
Drie voorbeelden om je te inspireren!
Over taal en framing
Bij woorden komt emotie kijken. Meer dan we soms vermoeden... ‘Duurzaam en ecologisch’ kan weerstand oproepen bij je doelpubliek (tot tenen doen krullen) terwijl je met ‘slim, veilig en gezond’ hetzelfde kan zeggen zónder irritatie op te roepen. Slim, toch?
Hieronder vind je een paar concrete voorbeelden van ‘geladen taal’ en het alternatief.
Bron: WeAreDaniel
Over nudging en context
Wat dacht je van het ‘Fogg Behavior Model’ dat tijdens een Learning lab aan bod kwam en een echte eye opener was voor de deelnemers? (https://behaviormodel.org/)
Dit model toont dat gedragsverandering het resultaat is van motivatie, ‘mogelijkheid’ (gemak) én een goeie trigger TEGELIJK. Als je met je communicatie vooral probeert te overtuigen met inhoudelijke argumenten, is de kans op succes klein. Maak je het gewenste gedrag –als het kan- haalbaar en gemakkelijk? Dan is de slaagkans een pak groter. Klinkt dat theoretisch? Tijdens ons Learning lab pas je dit concreet toe op je eigen case.
Over beeldmateriaal
Wat is goed beeldmateriaal bij klimaatcampagnes? Het toont de menselijke kant van klimaatopwarming in een herkenbare ‘van bij ons’-context. Wil je dus wegblijven van ‘versleten’ stockfoto’s in je communicatie? De ijsbeer, de aardbol, het groene blaadje of het handje met het plantje? Verken dan de fotobib van Climate Outreach i.s.m. The Guardian in de toolbox op thegoodwave.be. Nog behoorlijk ‘British’, maar wel inspirerend met meer dan 1.000 klimaatfoto’s, gebaseerd op zes principes voor een nieuwe visuele taal met impact.
Zin in nóg meer? Fijn! Kom naar www.thegoodwave.be.
Of volg ons op LinkedIn en ontvang tips, tools en straffe inzichten.
Mensen engageren voor het klimaat: niet simpel, wel ontzettend boeiend. Doe je mee?
Anneke Ernon
Project Coördinator The Good Wave