Een netwerk van ondernemingen, universiteiten en organisaties wisselt kennis uit om de milieu-impact van zakenreizen te verkleinen.
Evenementen Curieus ademen duurzaamheid
Curieus noemt zich een progressieve, moderne en dynamische sociaal-culturele vereniging voor volwassenen. En of duurzaamheid in hun DNA ingebakken zit. Drie jaar geleden startten ze met Belbos de eerste inzamelactie voor oude gsm’s. De opbrengst gaat naar de aanplanting van vijf hectare nieuw bos in Vlaanderen. Met de lancering van deelstickertjes op brievenbussen willen ze buren aanzetten tot delen van huisraad en tuingerief. Verder gaan ze er prat op dat hun evenementen makkelijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Daar een drankje bestellen kan met herbruikbare drankjetons.
Wereldwijd wordt slechts 1 procent van alle gsm’s gerecycleerd, terwijl deze barstensvol kostbare metalen zitten. Een cijfer dat Curieus aanzette tot nadenken over een actieplan. “Het is een beschamend laag aantal”, zegt An Pauwels van Curieus. “Blijkbaar vinden de mensen de weg niet naar de klassieke recyclagekanalen, zoals een containerpark. Daarom staken we de koppen bij elkaar. We spoorden onze vrijwilligers aan om oude gsm’s in te zamelen, want ze zijn werkelijk een goudmijn aan materialen. Natuurlijk hadden we een verhaal nodig om mensen te overtuigen om hun oude gsm in te leveren. We gingen een samenwerking aan met Recupel-erkende bedrijven, zodat we het recyclageproces zelf kunnen opvolgen. En voor elke ingeleverde gsm planten we een boom aan.”
Voorbeeld neergezet
De eerste inzamelactie van Belbos was een succes. Curieus haalde met hun actie 9.600 oude gsm’s op, waarmee ze 10.000 bomen konden planten. “De tweede editie loopt momenteel. De cijfers zijn voorlopig lager dan onze eerste actie, maar dat vinden we niet zo erg. Twee jaar geleden waren we de eerste, nu zijn er meer spelers op de markt. We effenden het pad en dat is belangrijk. We merken dat alsmaar meer mensen zich bewust worden van het probleem. Daar gaat het bij ons om. Het aantal ingezamelde oude gsm’s is niet het belangrijkste, wel de bewustwording.”
Evenementen met tijd voor diepgang
Het Festival van de Gelijkheid is een groot Curieus-evenement waarbij ze hokjesdenken willen doorbreken. Twee dagen en vier nachten lang staan gelijkheid, vrijheid en verbondenheid centraal. “En dit event ademt duurzaamheid. We organiseren expo’s, debatten, documentaires, een geef-plein, een ruilbeurs, noem maar op. De debatten gaan dan bijvoorbeeld over ethisch ondernemen, duurzaam bankieren en duurzame energie.
We brengen deze thema’s op een laagdrempelige manier, zonder dat het gemakkelijk entertainment wordt. We merken dat mensen op zoek zijn naar inhoudelijk voer over deze thema’s. We nemen er dus onze tijd voor. Een debat kan gerust een uur duren. Onze gasten krijgen de tijd om te vertellen, wat vaak niet het geval is tijdens tv-interviews.
Of we rekening houden met de locatie? Het festival vindt plaats in de Vooruit in Gent. Zij zitten op dezelfde lijn als ons. Ze gebruiken gerecycleerde bekers, de catering is duurzaam. We kiezen altijd heel bewust onze partners uit. Ze moeten dezelfde waarden uitdragen en een duurzame maatschappij voor ogen hebben. Onze mediapartner is bijvoorbeeld MO Magazine.”
Carpoolselfie = gratis parkeerticket
Curieus let erop dat al hun evenementen met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. “We maken hier ook ruimte voor in onze (digitale) communicatie. In 2014 lanceerden we een carpoolactie toen een kleine groep treinbestuurders aankondigde om het werk neer te leggen, net op de eerste Festivaldag. Een carpoolselfie van een volle auto leverde een gratis parkeerticket op. We sloegen hiervoor de handen in elkaar met carpool.be (van Taxistop) en BlaBlaCar.”
“Voor al onze activiteiten - dus niet alleen voor onze grote overkoepelende activiteiten (VOLTA xl of Festival van de Gelijkheid), werken we sinds vorig jaar enkel met herbruikbare drankjetons. We stimuleren onze vrijwilligers om die ook te ontlenen en te gebruiken voor hun lokale activiteiten, bijvoorbeeld tijdens een Curieus-kwis of Curieus-concert. Het is een kleine symbolische daad om zo veel mogelijk papieren drankbonnen te vervangen door herbruikbare jetons.”
Een warme buurt
Curieus lanceert eind deze lente deelstickertjes. “Onze vrijwilligers zullen deze verdelen en zo veel mogelijk buren overtuigen om deze op hun brievenbus te kleven. Daarmee geven mensen aan welke dingen ze willen delen met hun buren.
Niet iedereen beschikt over alle huis- en tuinraad. Ik beschik misschien over een ladder die iemand anders niet heeft en kan lenen, ik heb geen wafelijzer. Het is te gek om er een te kopen als ik het maar een keer in het jaar gebruik. We willen met de deelstickertjes de drempel verlagen om bij elkaar aan te bellen. Het is ook een manier om een babbeltje te doen en je buren te leren kennen. Het toont aan dat we zo veel mogelijk een positief alternatief willen bieden.
Vereenzaming, de consumptiemaatschappij en de wegwerpmaatschappij zijn geen aantrekkelijke (moeilijke) thema’s. Wij proberen ze daarom op een leukere manier te benaderen met frisse projecten.”