Plantaardige voeding op ons bord
Plantaardige voeding in de schijnwerpers zetten, biedt opportuniteiten: zowel voor bedrijven in de voedingsindustrie als die erbuiten. Wil jij in je volgende duurzaamheidsrapport kunnen uitpakken met een actie die milieubewust, gezond, inclusief én diervriendelijk is? Lees dan zeker verder!
Plantaardige markt blijft groeien
Ben je actief in de voedingssector? Dan raden we je van harte aan om op meer plantaardige voeding in te zetten. Een groeiende groep veganisten, vegetariërs en vooral ook flexitariërs zoeken variatie op hun bord. Geen wonder dat de sector wereldwijd blijft groeien. Een recent rapport toont dat de markt van vleesvervangers in Europa tussen 2020 en 2022 met 19 procent steeg, van 1,69 naar 2,01 miljard euro. In nieuwere categorieën is die groei nog sterker. Plantaardige visalternatieven kenden bijvoorbeeld een groei van maar liefst 326 procent, met een stijging van 10 naar 43 miljoen euro.
Op zoek naar het gat in de markt? Een onderzoek van Superlijst beoordeelt supermarkten op een reeks duurzaamheidscriteria. Een aantal van die criteria beschrijven de beschikbaarheid van plantaardige voeding. Daaruit vallen al enkele interessante suggesties te halen. Zo bevatten kant-en-klaarmaaltijden die momenteel in de rekken liggen in 96% van de gevallen vlees of andere dierlijke producten. Wie springt op deze opportuniteit?
Plantaardige voeding in andere sectoren
Niet elk bedrijf is actief in de voedingssector, uiteraard. Maar toch blijft dit thema ook relevant als je pakweg koelkasten, autobanden of bouwmateriaal maakt of in de dienstensector werkt.
Plantaardige voeding aanbieden in je bedrijfsrestaurant geeft je medewerkers, klanten en andere bezoekers de boodschap dat je inzet op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Als bedrijf kan je positieve boodschappen rond gezondheid, milieu, inclusie en dierenwelzijn in de kijker zetten.
Goed voor mens, dier en planeet
Talrijke onderzoeken tonen aan dat plantaardige voeding perfect in een gezond voedingspatroon past. Je eet gemiddeld meer vezels, meer vitaminen, meer groenten en meer fruit, en minder ongezonde vetten.
Bovendien hebben plantaardige producten over het algemeen een lagere impact op het milieu, zowel qua uitstoot van broeikasgassen als waterverbruik als de landoppervlakte die nodig is. Het is niet altijd makkelijk om je dat voor te stellen. Vraag je je af hoe twee van je favoriete ingrediënten zich tot elkaar verhouden op het vlak van milieu-impact? Neem dan zeker een kijkje bij deze leuke tool van The Washington Post.
Plantaardig is ook inclusief. Maar liefst 65 procent van de wereldbevolking is lactose-intolerant, geen kleinigheid in onze multiculturele samenleving. Onderzoeken stellen dat tot 10 procent van de wereldbevolking vis en schaaldieren slecht kan verdragen. Een allergie voor vlees is minder frequent, maar komt ook voor. Daarbij kiezen een heleboel moslims en joden ervoor geen varkensvlees te eten. Al deze groepen zijn dus zeker blij met een extra optie op het menu waar ze zorgeloos van kunnen genieten.
Dierenwelzijn is voor steeds meer mensen een belangrijke factor. Wist je dat er vandaag in 238 gemeenten en steden in Vlaanderen een schepen bevoegd is voor dierenwelzijn? In 2017 was dat nog maar in 95 van de 300 gemeenten en steden het geval.
En wie is er ten slotte geen voorstander van afwisseling? De plantaardige keuken is uitermate geschikt om gerechten vanuit de hele wereld te introduceren. Denk maar aan Indische curry’s of heerlijke Mexicaanse wraps met zwarte bonen en pepers.
Het perfecte duurzaamheidsengagement
Het mag duidelijk zijn, er valt veel te winnen bij meer plantaardige voeding op ons bord: voor mens, milieu en dier, maar zeker ook economisch. Integreer het plantaardige verhaal in je duurzaamheidsstrategie en pluk de vruchten. Smakelijk!
Karolien Byttebier
Karolien Byttebier is Project Manager bij Next Food Chain. Dit netwerk voor bedrijven in de plantaardige sector is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu en ProVeg Belgium. Meer info of vragen over lidmaatschap? Contacteer ons via onze website of neem een kijkje op onze LinkedIn-pagina.