Meet de duurzame impact van je werknemers
Scone brengt speels gemaakte klimaatcampagnes op maat van bedrijven, steden en gemeenten. De betrokkenen engageren zich om een collectief doel te bereiken. “Van zodra je een kritische massa bereikt, gaat het vanzelf.”
Hoe kan je als individu impact genereren, en op welke manier kunnen werkgevers en beleidsmakers daarbij helpen? Enter Scone: een gratis app, die je begeleidt als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen. Het is een initiatief van Jan-Willem Rombouts, een van de oprichters van REstore.
“REstore was een AI-platform, dat bedrijven overtuigde om energievretende installaties af te schakelen op piekmomenten. Dat was een win-win situatie, zowel voor de betrokken bedrijven als het elektriciteitsnet. Onder meer ArcelorMittal, BASF en Umicore stapten mee in het verhaal. Zo bespaarden we miljoenen CO2 per jaar.”
Na de verkoop van REstore nam Rombouts een sabbatjaar dat leidde tot de oprichting van Scone.
“Klimaat is de uitdaging van onze generatie. Uit de cijfers blijkt dat we nog altijd te weinig ondernemen om de klimaatdoelstellingen te halen. Zo zouden er vijftien renovaties per uur moeten plaatsvinden, maar helaas gebeuren die niet. Ook rond mobiliteit veranderen slechts vijf op de 1000 mensen hun gedrag.”
“Mensen zijn nochtans van goede wil”, vervolgt Rombouts. “Grosso modo twee derden van de bevolking wil zijn levensstijl veranderen om duurzamer te leven. De vraag is alleen: hoe doe je dat? Moet je vegan worden? Zet je de thermostaat lager, of zou je misschien beter zonnepanelen installeren? Laat ik mijn auto wat vaker aan de kant staan?...”
Grosso modo twee derden van de bevolking wil zijn levensstijl veranderen om duurzamer te leven.
Met al die vragen ging Rombouts aan de slag samen met Erwin Van Laethem, ervaren executive en ex-CEO van Essent en Van de Velde.
”We vroegen ons af: hoe kan je mensen activeren rond klimaat? Hoe kunnen we hun gedrag veranderen en patronen omgooien? We willen mensen motiveren en vooral niet met het vingertje wijzen. We kozen er daarom voor om inzicht te brengen en verbinding te maken, met een app die je als coach bijstaat.”
Voor steden, gemeenten en bedrijven
Volgens Rombouts staat Scone mee aan de start van een nieuwe markt. “De voorbije tien jaar heeft welzijn op het werk de nodige aandacht gekregen. Onder meer Fitbit, Strava en Headspace zijn op die manier in ons leven gekomen. Wij willen daarin ook onze plek veroveren. Dat is nieuw voor bedrijven, maar duurzaamheid heeft ook zijn plaats op de werkvloer. We zoeken daarom naar pioniers die aan change management willen doen.”
Scone richt zich in eerste instantie dus niet naar eindgebruikers, maar naar bedrijven en overheden. “Die hebben heel wat werk gestoken in het formuleren van doelstellingen. De EU heeft de Green Deal gelanceerd, er is druk gekomen om ESG en daarbij horende targets te definiëren,... Maar hoe maak je die doelstellingen waar? Wat wordt de concrete uitvoering, zonder dat mensen daarbij hun comfort zone moeten verlaten?”
Er kroop heel wat werk in het formuleren van klimaatdoelstellingen, maar hoe maak je ze waar?
Het door AI gedreven platform van Rombouts’ start-up kan daarbij helpen. “Met onze privacyvriendelijke software brengen we inzicht en bieden we oplossingen op maat. We coveren verschillende thema’s: mobiliteit, energie, vergroening, voeding,… En op basis van de data die we vergaren, kan je je beleid afstemmen.”
Communities en challenges on brand
Scone laat op zijn platform toe een gemeenschap op te zetten, on brand. “Al je werknemers kunnen daar lid van worden. Ze vormen dan een groep mensen die zich engageren om meer duurzaam te leven. Die sociale setting is belangrijk, want zo creëer je een collectief doel. En om dat te bereiken, zijn er challenges. Gebruikers gaan in een vriendelijke competitie, zoals bijvoorbeeld op DuoLingo. Er is geen guilt & shame: we tonen op ons leaderboard enkel de toptien.”
Tijdens de challenges moet een gebruiker niets ondernemen. De Scone-app loopt op de achtergrond, en houdt alles bij. “Een gebruiker kan dan zien hoeveel CO2 hij heeft bespaard en hoeveel alle gebruikers tesamen.
Dat positief engagement werkt aanstekelijk en heeft vaak ook een financieel voordeel. Om de modal shift te realiseren, geven we ook tips op maat. Wie autoritjes in de buurt vervangt door verplaatsingen met de fiets, bespaart jaarlijks al snel zo’n 500 euro. Zo activeer je mensen en krijg je commitment.”
Gids naar CO2-neutraliteit
Een app als coach, het klinkt herkenbaar. “Maar er is geen enkel platform in de wereld dat mensen structureel verbindt rond duurzaamheid, zeker niet met communities rond steden/gemeenten/bedrijven. We leren nog elke dag bij om een sterke gebruikerservaring te garanderen, die mensen activeert. We kijken daarvoor niet naar screen time - we willen hen niet verslaafd maken. We willen gewoon een nuttige gids zijn op de route naar CO2-neutraliteit.”
Er is geen enkel platform in de wereld dat mensen structureel verbindt rond duurzaamheid.
Scone geeft aan dat je als gebruiker bijvoorbeeld 10 kilogram CO2 hebt bespaard. Vanwaar halen ze die cijfers? “We gaan als kleine onderneming the extra mile om dat zo wetenschappelijk en correct mogelijk weer te geven. We hebben topacademici en experts betrokken, zoals Marc Delghust (UGent), het WTCB, imec, de universiteit van Groningen,… Het adviesbureau CO2logic klokt de berekeningen af.”
Het is wel een constante zoektocht, geeft Rombouts toe. “Dat is eigen aan AI. Rond mobiliteit is de accuraatheid nu 95 procent inzake detectie van transportmiddel, want een elektrische fiets is soms even snel als een wagen”, lacht hij. “1 op 20 wordt dus nog verkeerd geregistreerd, maar we kijken naar vooruitgang boven perfectie. We hebben niet als einddoel een foutmarge van 0,1% te bereiken, maar willen zo accuraat mogelijk zijn en onze gebruikers relevante voorstellen doen, waar ze mee aan de slag kunnen.”
De app vraagt ook om foutjes te melden. “Als je een glitch opmerkt, moet je schudden met je telefoon en kan je feedback geven op dat bepaalde punt. We hebben een cyclus ingebouwd waaruit we nog kunnen leren. De app is heel anders dan pakweg drie maanden geleden, en zal over drie maanden weer anders zijn.”
Oneindige to do-lijst
Wat de volgende uitdagingen zijn voor Scone? “Er is nog een oneindige to do-lijst, maar de resultaten van onze pilootprojecten zijn veelbelovend. Bij onder meer Ageas, Proximus, ‘Leuven 2030’ en ‘Brugge Naar Morgen’ merkten we dat de leden van hun community zichzelf vooruit stuwden. Door die successen uit te dragen, denk ik dat we een netwerkeffect kunnen genereren. Want zodra je een kritische massa bereikt, gaat het vanzelf.”
Uit de resultaten van die eerste projecten blijkt dat er een gedragsverandering is bij een kwart tot de helft van alle deelnemers. “Die impact is reëel – ik hoop daarom echt dat we in de nabije toekomst nog meer organisaties mogen ondersteunen. Mensen die duurzaamheid willen activeren, mogen altijd contact opnemen”, besluit Rombouts.