Patagonia: als duurzaamheid in je DNA zit
De activist-zakenman Yvon Chouinard heeft de aandelen van zijn bedrijf Patagonia weggeschonken om de klimaatopwarming te bestrijden. "Earth is now our only shareholder", vertelt Chouinard zijn medewerkers en bij uitbreiding de hele wereld.
Een van de bekendste outdoor kledingmerken ter wereld maakt op die manier de cirkel rond op vlak van duurzame bedrijfsvoering. We lijsten ter inspiratie enkele van hun initiatieven op.
“Duurzaamheid zit in ons DNA”. Wie die zin googelt, vindt de missie en visie van tal van bedrijven op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar geen enkel bedrijf belichaamt die uitspraak zo sterk als het outdoor kledingmerk Patagonia. In 2019 kreeg het van de Verenigde Naties zelfs een ‘Champion of the Earth’-award in de categorie: outstanding entrepreneurial vision.
Patagonia zet al jaar en dag acties op die een positieve invloed hebben op het milieu en de samenleving. Los van recyclage van materialen, lichten we er hieronder enkele uit, die duidelijk maken dat maatschappelijk verantwoord ondernemen mogelijk is op verschillende niveaus.
Of het nu gaat om geld doneren, je business model herdenken, werknemers ook privé ondersteunen en/of acties ondernemen met je personeel: Patagonia deed het allemaal.
1% for the planet
In 2002 was Patagonia-oprichter Chouinard een van de bezielers van ‘1% for the Planet’. Het groeide uit tot een wereldwijd netwerk van bedrijven, particulieren en milieupartners die de dringendste milieuproblemen van onze planeet aanpakken.
Wie zich aansluit bij ‘1% for the planet’ belooft als bedrijf 1% van hun omzet te doneren. Chouinard noemt dat geen filantropie: “Dit zou een kost van het zakendoen moeten zijn. We betalen huur voor het gebruik van onze planeet.”
Tweedehands of repair
Hun ‘Worn Wear’-programma moedigt klanten aan om tweedehands kledij te kopen, in plaats van nieuwe. Patagonia richtte een webshop op waar je tweedehands Patagonia-producten kunt kopen. Het moedigt klanten al jaar en dag aan om gebruikte kleding te kopen in plaats van nieuwe, met als motto: “Better than new gear”.
Met haar "Don't buy this jacket"-campagne op Black Friday, in 2011 alweer, ging het bedrijf zelfs zo ver om klanten te ontmoedigen te veel van zijn producten te kopen. Patagonia weet namelijk ook dat nieuwe kledij veel vraagt van de planeet. Daarom bieden ze ook een repairservice aan, die inzet op het herstellen van kledij. “Het is een radicale gedachte, maar verandering kan beginnen met naald en draad”, zei toenmalige ceo Rose Marcario. Op hun website vind je intussen ook ‘repairgidsen’, waarin je als consument de nodige informatie vindt over hoe je een mankement kan fiksen.
Werkende moeders
Patagonia denkt op verscheidene manieren mee met zijn werknemers om de balans tussen werk en privé te optimaliseren. Zo betaalt het nannies voor zakenreizen en voorziet het kinderopvang in hun eigen gebouwen. “Kinderopvang, vooral voor baby's, is vandaag de dag een essentieel onderdeel van zakendoen”, luidt het adagium. En die aanpak blijkt ook goed voor het bedrijfsleven: werkende moeders verlaten Patagonia zelden of nooit, en er zijn ook meer vrouwen in topfuncties.
Acties, geen greenwashing
Patagonia zet in op fairtrade, heeft enkele jaren geleden een Zero Waste-week gelanceerd en moedigt werknemers aan om minder fossiele brandstoffen te verbruiken met hun Drive Less-programma.
Er zijn eigenlijk te veel initiatieven om op te noemen die maken dat Patagonia nooit van greenwashing beschuldigd kan worden. Het is daarom zaak consequent te handelen en daar pas mee uit te pakken als er effectief resultaten zichtbaar zijn. Het bedrijf werkt nog aan het verder verduurzamen van haar toeleveringsketen.
Engagement en activisme
Het bedrijf staat zijn personeel toe om tot twee maanden van hun werkdagen te besteden aan het ondersteunen van duurzame projecten. Het bedrijf kiest ook bewust voor activistische werknemers en moedigt vreedzame milieuprotesten aan. Voor wie toch in de gevangenis zou belanden, betaalt Patagonia een borgsom, de juridische kosten én de werkdagen die ze daardoor niet aan de slag zijn.
Dat maakt van Patagonia zélf een activist. Chouinard stelde eerder dat hij de middelen die ze hebben, wil gebruiken om iets te doen aan de klimaatcrisis. Dat vertaalde zich in alle acties hierboven, die hij nog niet voldoende achtte. Hij hoopt met zijn beslissing anderen te inspireren: “Als we over 50 jaar nog een welvarende planeet willen hebben, moeten we allemaal doen wat we kunnen met de middelen die we hebben.”