Red de planeet op het toilet
Over hét product van 2020 moeten we niet lang twijfelen. De verkoop van toiletpapier brak alle records.
De broodnodige velletjes papier hebben echter een grote impact op ons milieu, want het meeste WC-papier wordt gemaakt van bomen. ‘The Crappy Planet’ zocht en vond een duurzaam alternatief.
Oprichter Laurent Lenders droomde in 2017 over een bedrijf met een positieve insteek. Hij verzamelde enkele vrienden uit de marketingwereld om de koe bij de horens te vatten.
“Over de impact van toiletpapier had ik toen nog nooit nagedacht. Het kwam aan bod toen we problemen definieerden voor verschillende producten en nadachten over ecologische alternatieven. Mensen beseffen het misschien niet, maar voor 55 procent van het toiletpapier worden bomen gekapt”, aldus Lenders.
Bamboe
Gerecycleerd toiletpapier bestaat al, maar voor de productie ervan heb je ook houtvezels nodig. Lenders en zijn kompanen keken daarom over de grenzen heen.
In Australië en de Verenigde Staten waren al alternatieven uitgedacht voor WC-papier. “We hebben die opties nagetrokken, onderzocht, uitgetest… en kwamen uit bij toiletpapier op basis van bamboe. We hebben bijna twee jaar gewerkt om daarover alle informatie te vergaren en de productie op te starten”, legt Lenders uit.
Toiletpapier is eigenlijk een luxeproduct: er bestaan al jaar en dag volautomatische WC’s die je achterste spoelen. In Europa is men echter gehecht aan zacht toiletpapier. “Voor de productie daarvan worden er dagelijks 27.000 bomen gerooid. Dat is niet vol te houden, zeker omdat de vraag blijft stijgen. Daarom bieden we een ecologisch alternatief met in het achterhoofd alle aspecten die impact hebben op het milieu. We streven geen winstmaximalisatie na – ‘The Crappy Planet’ wil rendabel zijn, maar vooral inzetten op bewustwording”, aldus Lenders.
Distributie en duurzame ontwikkeling
De uitdagingen waren nochtans niet min. “Het verzekeren van de duurzame ontwikkeling van ons papier kostte veel tijd. We gebruiken namelijk alleen maar bamboe van natuurlijke oorsprong, afkomstig van FSC-gecertificeerde plantages in Azië. Een beetje duurder in aankoop, maar dat is een bewuste keuze, want plantages in Europa bedreigen de biodiversiteit. De productie op afstand is dus beter voor het milieu.
Dat wordt dé uitdaging voor toekomstige ondernemers: denk aan de impact van wat je doet. Het gaat niet om de grootste of de rijkste te worden, maar een mooie plaats in de bedrijfswereld verwerven.
Lenders en zijn kompanen hebben nog heel wat wijzigingen doorgevoerd tot ze een eerste WC-rol in handen hadden. “Ons eerste product hebben we, heel kleinschalig, online verkocht, via social media en onze eigen website. Het eerste halfjaar hebben we vooral feedback en informatie verzameld: over de verpakking, de distributieketen, de levering… Maar er kwam ook al snel mond-aan-mondreclame: klanten deelden hun ervaring met ons product online, wat enorm waardevol is. Zo zetten mensen elkaar aan om wat duurzamer te denken.”
Zoals bij elke start-up kwamen er dingen aan de oppervlakte waar je als bedrijfsleider niet onmiddellijk bij stilstaat. “Feedback is cruciaal. Zo heb ik al een aantal keer moeten duidelijk maken dat we geen bedreiging vormen voor panda’s. Er zijn tientallen soorten bamboe. Daarvan zijn er heel wat geschikt voor de productie van toiletpapier. De bamboe die panda’s eten, is een andere soort. Zo’n zorgen kan je alleen maar leren kennen door met klanten te praten”, vertelt Lenders.
Volume en distributie
Een van de grootste uitdagingen bleek het volume. “We produceren rollen die enorm veel papier bevatten, zo’n 35 meter lang. Dat is beter voor het milieu en efficiënter - ter vergelijking: een gemiddelde rol is 17 meter. Maar dat maakt het wel moeilijk op vlak van perceptie van prijs. We konden toen kiezen voor minder papier per rol, maar onze eerste prioriteit is werken op een 100 procent ecologische manier. Daar communiceren we dan ook over, bijvoorbeeld op de verpakking en op onze website.”
Ook de distributie was geen walk in the park. “We zijn al een aantal keer van distributeur veranderd, want die sector is niet al te transparant. We hebben nu een partner die de impact van zijn bedrijfsvoering ook meet en ons daarover de nodige informatie kan verschaffen. Samen met dit bedrijf willen we aantonen dat we winstgevend kunnen zijn door 100% ecologisch te opereren. Een deel van onze winst investeren we trouwens ook in duurzame bebossingsprojecten”, aldus Lenders.
Lockdown
Begin dit jaar kon iedereen die dat wou toiletpapier van bamboe bestellen. En toen kwam corona. “Bij de eerste lockdown waren we op drie dagen volledig uitverkocht. We bestonden nog maar sinds oktober 2019 en dachten een relatief grote stock te hebben – quod non”, lacht Lenders.
“We konden onze productie ook niet meteen heropstarten, mede omdat de grondstoffen uit Azië komen. Eens die terug op gang was, waren er problemen op distributie en transport. Daar hebben we veel uit geleerd. We hebben nu een grotere voorraad, verschillende productiefaciliteiten… Zo konden we de tweede lockdown eind oktober goed voorbereiden. We hebben die ook zien aankomen op onze website”, lacht Lenders.
2020 was dus een topjaar. Wat de toekomst brengt? “Blijven groeien, maar alleen als het duurzaam kan. We werken aan B2B-oplossingen voor bijvoorbeeld hotels, ziekenhuizen… We willen ook naar de fysieke winkels uitbreiden, zodat ons merk bekender wordt. We hebben nu klanten die sowieso met duurzaamheid bezig zijn. Maar we willen ook mensen die er niet direct van wakker liggen. Met ons product bieden we een alternatief. En iedereen moet vroeg of laat naar toilet”, besluit Lenders.