Close The Loop Planner @ Café Costume

Duurzaamheid zit in het DNA van Café Costume. Dit kledingbedrijf maakt stukken die lang meegaan en doet dat enkel op vraag, zodat er geen overschot is. Toch wou dit bedrijf zich nog extra-inspanningen getroosten om zijn duurzaamheid op te drijven en zowel ‘quick wins’ te scoren als lange termijn verbeteringen te kunnen doorvoeren.

Beau Bergmans vertelde MVO Vlaanderen waarom Café Costume inging op de avances van de mensen van Flanders DC en hun Close The Loop Planner. Samen maakten ze daarom een inventaris van de gebruikte materialen en introduceerden ze waar mogelijk duurzamere alternatieven. En Beau lichtte een tip van de sluier op over wat deze oefening heeft opgeleverd. Check!

Waarom?

Beau Bergmans: "De vraag van de mensen van het project 'Close The Loop Planner' van Flanders DC ligt volledig in het verlengde van het duurzaam concept waarop Café Costume is gebouwd. Wij maken kostuums en hemden op maat van je lijf, en dat tegen een betaalbare prijs. Wij stimuleren onze klanten om kleding te kopen die een uiting zijn van wie ze zelf zijn. In de winkel kunnen klanten ook terecht voor goed advies over kleding die bij hen past. Daarmee willen wij bereiken dat mensen hun kleren, die wij op hun maat gemaakt hebben, langer gaan dragen. Tenslotte geven wij ook advies over hoe je de kostuums of andere kledij, die je hier gekocht heb, goed moet onderhouden, zodat ze er goed blijven uitzien, al ook blijf je ze lang dragen." 

Café Costume zijn een onafhankelijk keten van winkels. Vanuit die onafhankelijke positie van de retailer werken wij al een lange tijd samen met het productiebedrijf, The Makers. Daar wordt nu met de derde generatie van de familie Van Gils nog altijd maatwerk geproduceerd. De productie vindt plaats in het hoofdkwartier in Breda, maar ook in Tanger (Marokko), Frankrijk, Italië, Portugal en België. Beau Bergmans: "Die samenwerking houdt ook al gedurende drie generaties stand, en het zijn die lange termijn relaties die ervoor zorgen dat wij elkaar vertrouwen. Vanuit Nederland of België kunnen wij ten alle tijde op bezoek bij onze partners in Portugal, Frankrijk, Marokko of Italië. Wij weten daardoor echt in welke omstandigheden de textielarbeiders daar werken. Daarom hebben wij ook oog voor hun verzuchtingen en bekommernissen. Wij zijn steeds ook aanspreekbaar over voorstellen voor verbeteringen door alle stakeholders in heel de productieketen." 

Alles kan beter!

Beau Bergmans: "Gelet op onze bedrijfscultuur rondom de waarde van het maatwerk zijn wij ideologisch 'gebrainwashed' om een voortrekkersrol op te nemen in de wereld van het duurzaam ondernemen. De essentie van maatwerk bestaat erin dat wij enkel op vraag van de klant werken. Op die manier is het voorkomen van overconsumptie ingebakken in onze kernactiviteiten. Maar... voor ons heeft duurzaamheid ook te maken met de openheid voor de behoeften van de klanten en de andere stakeholders. Daarom stonden wij ook open voor de vragen van de mensen van Flanders DC. Zo hebben wij toegezegd om deel te nemen aan hun project 'Close The Loop Planner', omdat wij ervan overtuigd zijn, dat, hoe duurzaam nu ook al mogen zijn, alles toch beter kan. Wij willen onszelf regelmatig in vraag stellen en uitdagen in het licht van relevante maatschappelijke trends. 

Resultaten

Beau Bergmans: "Zo heeft de vragenlijst en de doorlichting van 'Close The Loop Planner' er toch toe geleid dat we de weinige overstock toch een tweede leven geven. Via de mensen van Flanders DC zijn we in contact gekomen met Joseffa, een onderneming die pijama's en etuitjes uit mannenhemden maakt. Onze overstock is afkomstig van uitzonderlijke fouten in bestellingen of dubbele orders. Die kleren schenken wij nu aan Joseffa, die wij leerden kennen via onze stagiaire (Lore Verschueren - zie bovenstaande foto van Juan Wijns) die rond duurzaamheid werkte. Zij kwam met dat voorstel, op aanraden van het Close The Loop team om te kijken naar mogelijks interessante partners." 

"Daarnaast heeft de doorlichting ons ook geleerd dat we goed bezig zijn doorheen de productieketen. Let wel, we zijn niet op onze lauweren gaan rusten. Als klein bedrijf (waar een 30-tal mensen op het hoofdkantoor en in de winkels werken) vonden wij het toch belangrijk om ons team te mobiliseren. Uit een brainstorm zijn verschillende ideeën gekomen die wij ondertussen al in de praktijk van de dagdagelijkse bedrijfsvoering uitgevoerd hebben. Zo hebben wij bijvoorbeeld afscheid genomen van de Nespresso capsules en hebben we een koffiemachine aangekocht die de bonen maalt, wanneer we een tas koffie willen drinken. Ook de plastieken waterflessen zijn verdwenen. In de plaats hebben wij Brita filters en zijn er enkel nog glazen flessen voor bruisend water. We letten er ook op om energie te sparen, zowel op het vlak van de verlichting als de verwarming. Ten slotte bekijken we de verpakkingen, vooral van de accessoires. We onderzoeken om dat verpakkingsmateriaal te verminderen. Bovendien zijn wij ook herbruikbare verpakkingen aan het onderzoeken. 

En Beau sluit af met een belangrijke les: "Stel een coördinator aan, die aandacht vraagt voor een duurzame levensstijl, ook op kantoor en in de winkel. Zo iemand moet natuurlijk zelf duurzaamheid uit zijn/haar poriën uitstralen. En liefst ook zijn/haar belerend vingertje thuis laten. Maar wel regelmatig aandacht vragen voor duurzaamheidsissues, zowel qua gedragsverandering als voor investeringen."

Wie meer achtergrondinformatie wil ontdekken kan terecht in dit dossier