Een netwerk van ondernemingen, universiteiten en organisaties wisselt kennis uit om de milieu-impact van zakenreizen te verkleinen.
Nike lanceert duurzame app voor ontwerpers
Nike heeft een app gelanceerd die productontwerpers helpt om geïnformeerde keuzes te maken over de milieu impact van de door hen gekozen materialen.
De ‘Making’ app rangschikt textielsoorten volgens 4 belangrijke impacten – water, chemicaliën, energie en afval – wat gebruikers toelaat directe vergelijkingen te maken tussen materiaalkeuzes. Nike gebruikt hiervoor data afkomstig uit zijn eigen Materials Sustainability Index, een resultaat van 7 jaar materialenonderzoek en –analyse.
Het Amerikaanse sportartikelenmerk werkte samen met het London College of Fashion - een internationale voortrekker in het onderzoek omtrent duurzaam design - om extra inzichten en feedback te verwerven tijdens de ontwikkeling van de app.
200 ton water per dag
Volgens industrie-onderzoek wordt verwacht dat de wereldwijde kledingindustrie tegen 2015 meer dan 400 miljard vierkante meter stof per jaar zal produceren. Fabrieken waar textiel wordt geverfd verbruiken vandaag dagelijks tot 200 ton water.
Hannah Jones, Nike’s VP sustainable business, is er rotsvast van overtuigd dat bedrijven als Nike dergelijke instrumenten en indices, gebaseerd op systeeminnovaties, moeten beginnen delen met een breder publiek. "Stel je voor dat we deze cijfers kunnen veranderen – het verschil dat we daarmee zouden maken”, klinkt het.