Een netwerk van ondernemingen, universiteiten en organisaties wisselt kennis uit om de milieu-impact van zakenreizen te verkleinen.
Spadel legt zichzelf concrete duurzaamheidsdoelstellingen op
Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder: “Duurzaamheid wordt bij Spadel doorgetrokken tot de volledige waardeketen van het bedrijf, gaande van de leveranciers tot de klanten zonder de eigen medewerkers niet te vergeten."
De duurzaamheidsdoelstellingen ( zie rapport "Caring for our community and the nature- Preparing the future) van Spadel werden met stakeholders in België en in Nederland afgetoetst teneinde optimaal te kunnen inspelen op de verwachtingen van de maatschappij. “Walk the talk” is de leidraad van deze benadering: de daad bij het woord voegen en concrete acties opzetten om de doelstellingen daadwerkelijk te realiseren. De duurzaamheidsstrategie berust op 3 pijlers waarvoor concrete doelstellingen op korte en lange termijn werden geformuleerd:
1. Het beste van de natuur
Het natuurlijk mineraalwater Spa was het eerste watermerk om in 2009 de 1ste Europese Prijs Kwaliteit Natuurlijk Mineraalwater te winnen voor, onder meer, de unieke beschermingsmaatregelen van het waterpatrimonium. In het grootste beschermd gebied van 13.000 ha in Europa is er bijvoorbeeld geen enkele landbouw- noch industriële activiteit om elk risico op vervuiling te vermijden en wordt gestreefd naar een evenwicht tussen het aantal naald- en loofbomen. Strooizout in de winter is er ook verboden.
Doelstellingen
- Tegen 2015 het duurzaam beheer van de waterbronnen te Spa uitbreiden naar al zijn bronnen in Europa: volledige controle van de risico’s, 100% preventiemaatregelen nemen, 100% hernieuwbare exploitatie van de bronnen.
- Natuurlijke producten: 50% gelabeld “natuurlijk” tegen 2015, 100% tegen 2020. Dit geldt voor de limonades want het natuurlijk mineraalwater is per definitie natuurlijk. In dit kader werd al in 2013 Spa Citroen als 1ste limonade gelanceerd met 100% natuurlijke ingrediënten.
- Duurzaam aankoopbeleid: tegen 2015 moeten 80% van de strategische leveranciers het Spadel Handvest Duurzaam Aankopen hebben ondertekend.
2. Daling van de ecologische voetafdruk
Spadel werkt al lang aan het continu verminderen van zijn ecologische voetafdruk tijdens de volledige levenscyclus van zijn producten. Alle flessen (PET, glas, ..) zijn 100% recycleerbaar, Spa Reine is de 1ste in Europa om 50% gerecyclede PET in nieuwe flessen te gebruiken en in 40 jaar tijd is het gewicht van een fles zowat gehalveerd. Spadel heeft echter nog ambitieuze doelstellingen:
Doelstellingen
- Tegen 2015 de carbon footprint van zijn activiteiten met 20% verminderen en koolstofneutraal te zijn in 2020.
- Tegen 2015 de water footprint met 20% verminderen.
3. People & Society
Als familiaal bedrijf draagt Spadel waarden als nabijheid en sociale verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Daarbij biedt het met natuurlijk water een gezonde en vitale drank met het oog op een optimale hydratering van de bevolking.
Doelstellingen
- In 2015 de label 'Great Place to Work'™ bekomen.
- Ons personeel sensibiliseren voor een gezonde levensstijl.
- Externe programma’s steunen of creëren die een gezonde levensstijl promoten.