(Voor)uitkijken naar de toekomst

Vijf regisseurs, zes afleveringen, één hoopvolle boodschap: dat er best nog wat reden tot optimisme is. Want we vechten niet alleen tegen de klimaatopwarming, maar ook voor een betere toekomst. Of toch, als we de makers van Future Forward mogen geloven. 

Meer dan 400 bedrijven tekenden The Climate Pledge, sinds de start van het initiatief in 2019. Amazon en Global Optimism, de co-founders, verbonden zich er toen toe om al tegen 2040 net-zero koolstofuitstoot te behalen. Daarmee waren ze nog ambitieuzer dan de Overeenkomst van Parijs, die voor datzelfde doel 2050 als deadline nam. Want: hoe vroeger we zero-net bereiken, hoe groter de kans dat we de opwarming van de aarde onder 1,5°C kunnen houden. 

Die ambities in realiteit omzetten vraagt creativiteit, innovatie en af en toe eens buiten de gevestigde waarden denken. Dezelfde waarden die lijken voor te schrijven dat alles wat over het klimaat gaat, moet tonen hoe slecht het wel kan aflopen. Maar ook hier is The Climate Pledge graag bewust tegendraads. Met de zesdelige docuserie Future Forward toont het net wat er allemaal goed gaat: klimaatoplossingen, inspirerende verhalen, en baanbrekende vooruitgang over de hele wereld. 

 

Proces in volle beweging 

In de eerste aflevering, The Future of Flight, ga je ook letterlijk de hele wereld rond. Want in 2020 kondigde JetBlue aan dat het als een van de eerste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen regelmatig op sustainable aviation fuel (SAF) zou vliegen.

Amazon investeerde trouwens ook zelf in het milieuvriendelijke potentieel van de mobiliteitssector, toont The Future of Transportation. In 2022 lanceerde het bedrijf samen met Rivian zijn eerste elektrische bestelwagens. Al botsten de partners op heel wat uitdagingen die samengaan met de overgang van traditionele bestelwagens op gas naar elektrische bestelwagens. Om die te overwinnen konden ze gelukkig rekenen op andere ondertekenaars van The Climate Pledge.  

 

Het is duidelijk: alleen de innovatie kan ons redden – of ze zal ons toch een hele stap vooruit helpen zetten. Zo ook als we nadenken over The Future of Buildings. Samia Khan-Bambrah toont ons hoe Carbon Cure in de provincie Alberta (Canada) inzet op technologieën om CO2 in beton op te slaan. En ook in Vlaanderen gaat de bouwsector steeds meer aan de slag met de vraag naar duurzame bouwtechnieken. 

Terug naar de toekomst 

Al moeten we misschien niet énkel vooruitkijken, weet dezelfde regisseur. De voorouders van de huidige bevolking van Oost-Java (Indonesië) beschouwden water als iets heiligs. Vergelijk dat beeld met de huidige situatie, waar verwacht wordt dat tegen 2025 waterschaarste de helft van de wereldbevolking zal confronteren… Heineken zet alvast een eerste stap, en investeert in Indonesië samen met lokale gemeenschappen om bronnen te beschermen en afval uit rivieren te halen. Te bekijken in The Future of Water.

Dat innovatie niet het enige antwoord is, weet ook Unilever. In de Amerikaanse staat Iowa gaat het bedrijf samen met Practical Farmers aan de slag gaat om The Future of Farming te beschermen. Want soms, zo blijkt, is de beste bodem voor milieuvriendelijke groei eeuwenoude wijsheid

We moeten groots denken, en wat is er gro(o)t(s)er dan het Amazonewoud? Als het aan de huidige schaal van ontbossing ligt, zal dat echter niet lang meer het geval zijn. The Future of Forests toont hoe nature based solutions hier worden ingezet om bossen te herstellen, voedsel te produceren, en lokale gemeenschappen een duurzaam bestaan te geven.  

De volledige docuserie kun je bekijken op Amazon Prime, tijdens JetBlue vluchten, en via TheClimatePledge.com